תאונת עבודה לעצמאים

לשיחת ייעוץ חינם השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר

תוכן עיניינים:

על פי סעיף 80 לחוק הביטוח הלאומי, תאונת עבודה לעצמאים מוגדרת ככזאת כאשר אירעה תוך כדי העבודה, עקב העבודה וכן במקרים שבהם התאונה התרחשה כאשר העובד היה בדרך לעבודה או בדרך מהעבודה למקום כזה או אחר.

כאשר מדברים על תאונת עבודה לעצמאים, חובה להוכיח כי התאונה התרחשה תוך כדי עיסוקו של העצמאי, ותוך כדי העיסוק במשלח ידו, כלומר בסוג עבודתו. במקרים רבים, עובדים עצמאים כלל לא מודעים לזכויות שלהם בביטוח תאונות העבודה של ביטוח לאומי ושל הפוליסות הפרטיות. בפועל, אי-הידיעה של העובדים מובילה אותם בכלל לא לדווח על תאונות הנגרמות להם. מה התוצאה? הפסד ופספוס של זכויותיכם כעובדים עצמאים הזכאים לאי-אלו הטבות, דמי פגיעה ועוד.

זכאות דמי פגיעה של עובד עצמאיתאונות עבודה לעצמאים בדרך לעבודה

ככלל, עובד עצמאי אשר נפגע בתאונת עבודה זכאי לקבל את דמי הפגיעה המגיעים לו עד 90 ימים מיום תאונת העבודה. בנוסף לכך ובהתאם למידת חומרת הפגיעה, עובדים עצמאים יהיו זכאים לטיפולים רפואיים בחינם, כמו גם חלילה אשפוז במקרה הצורך.

חשוב לדעת כי לפי סעיף 77 א לחוק ביטוח לאומי, נקבע כי עובד עצמאי זכאי לדמי פגיעה רק במקרים שבהם היה רשום כעובד עצמאי ברשויות המס ובגוף ביטוח לאומי. אם חלילה יש צורך בכך, רשאי העובד העצמאי לתבוע גם תביעה לנכות. בהתאם לרמת הפגיעה ואחוזי הנכות הנקבעים על ידי ועדה רפואית, במקרה של נכות, העובד העצמאי יהיה זכאי לקצבה חודשית או לתשלום חד פעמי הניתן לו בפעם אחת בלבד.

מה יקרה אם ביטוח לאומי ידחה את התביעה?

אם הגשתם תביעת תאונת עבודה לעצמאי ונדחיתם על ידי ביטוח לאומי, חשוב לדעת שיש מה לעשות עם זה ויש למי לפנות. ההמלצה היא לקבל את הסיוע של עורך דין תאונות עבודה לעצמאים, מה שניתן למצוא בימינו בקלות ברשת האינטרנט, במדיות החברתיות וכולי.

שימו לב, את התביעה המחודשת אתם תצטרכו להגיש תוך שנה מהמועד בו התקבל הסירוב מביטוח לאומי. במקרים מסוימים, אפשר לערער על החלטת הוועדה הרפואית תוך 60 ימים ממועד קבלת הסירוב מהביטוח הלאומי. בין אם תחליטו לעשות זאת בצורה זו או אחרת, יהיה חשוב לקבל סיוע משפטי מאת עורך דין תאונות עבודה של עצמאים.

רכישת ביטוח בריאות המכסה תאונות עבודהתאונת עבודה לעצמאים

ישנם סוגים רבים של ביטוחי בריאות המכסים תאונות עבודה. ולמרות שעובדים בישראל מכוסים בביטוח לאומי, חלק נכבד מהאנשים בוחרים לשלם על הרחבות של ביטוחי בריאות דרך חברות ביטוח פרטיות. בתוך כך, סוג הביטוח שתבחרו יהיה תלוי בצרכים הספציפיים שלכם ובכמה כסף אתם רוצים להוציא מדי חודש על הפוליסה.

ביטוח בריאות יכול להיות תהליך מבלבל, במיוחד כאשר אתם מחפשים פוליסה המכסה תאונות עבודה לעצמאים. כדי להבין איזו פוליסת ביטוח מתאימה לכם, יהיה חשוב להעריך לעומק את רמות הסיכון וסוגי הסיכונים שאתם חשופים אליהם במהלך שגרתכם. אם אין סכנות ספציפיות שאתם חשופים אליהן במהלך היום שלכם, אפשר לרכוש פוליסות ביטוח בריאות כלליות-גנריות הכוללות תאונת עבודה לעצמאי.

מהו אובדן כושר עבודה ומה חשוב לדעת?

אובדן כושר עבודה הוא כאשר עובד אינו מסוגל לבצע את העבודה אליה התקבל לעבוד. זה יכול לקרות בגלל פציעה או מחלה ומקרים אלו הם בעיה רצינית עבור מעסיקים. עם זאת, תאונת עבודה לעצמאי מוגדרת מעט אחרת. העצמאי לא התקבל למקום העבודה, שכן הוא עצמאי, מה שאומר שאובדן כושר העבודה נקבע על פי היכולת או אי-היכולת של העצמאי לחזור לעבודתו.

ככל שאנו מתבגרים, כושר העבודה שלנו מתחיל לרדת. זהו תהליך טבעי שהוא בלתי נמנע ואין דרך לעצור אותו. אבל כאשר מדובר על תאונת עבודה לעצמאי, זהו לא תהליך טבעי בד"כ, מה שיצריך סיוע לא רק רפואי, אלא גם בירוקרטי ומשפטי. לרוב, עורך דין המתמחה בתאונות עבודה יכול לעזור למצוא את דרך הפעולה הטובה ביותר עבור המקרה שלכם.

כאשר מדברים על תאונת עבודה, במה יכול לסייע עורך דין?עורך דין המתמחה בתאונות עבודה לעצמאים

עורך דין תאונת עבודה לעצמאי יכול לעזור לכם במספר דברים, כולל ייעוץ לגבי מה שצריך לעשות אם תאונת העבודה גורמת לפציעה שמונעת ממכם לעבוד לתקופה מסוימת. כמו כן, עורך דין תאונות עבודה מספק גם סיוע בהחזרת שכר אובדן עקב תאונת העבודה. בתוך כך, במקרים של חלילה נכות, עורך הדין יסייע לכם לקבוע את אחוזי הנכות מול הביטוח הלאומי ולדרוש את הזכויות המגיעות לכם בחוק.

עורך דין יכול לעזור במגוון רחב של סוגיות משפטיות, כגון: קבלת פיצויים על פציעותיכם, הגשת תביעה נגד החברה שגרמה לפציעתכם, עזרה בניהול משא ומתן עם חברת הביטוח כדי לקבל תשלום לפי מה שמגיע על פי חוק, ייצוג בבית המשפט במידת הצורך ועוד.

טיפים למציאת עורך דין המתמחה בתאונות עבודה

מציאת עורך דין המתמחה בתאונות עבודה לעצמאים עשויה להיות מורכבת למדי, ככה שכדאי לוודא שיש לכם הבנה טובה של מערכת המשפט ולמה לצפות מעורך הדין שלכם. זאת, לפני שאתם מתחילים לחפש אחד כזה. כדי להתמצא טוב יותר בתחום, אתם יכולים לשאול בסביבה שלכם להמלצות, לחפש באינטרנט, לבדוק במדיות החברתיות ועוד.

ישנם גורמים רבים שיש לקחת בחשבון כאשר מחפשים עורך דין המתמחה בתאונות עבודה. אך חשוב מכל, כדאי לחפש עורך דין בעל ניסיון בתאונות עבודה ובעל מוניטין טוב. עורכי דין המתמחים בתיקי תאונות עבודה הם בדרך כלל יקרים יותר מעורכי דין שאין להם את ההתמחות זו, אך העלות משתלמת כי יש להם יותר ניסיון ויודעים לטפל בתיקים מורכבים. ובחיפוש אחר עורך דין, כדאי לקחת בחשבון גם את מיקומו של משרד עורכי הדין. משרדי עורכי דין מסוימים עשויים להיות ממוקמים רחוק ממקום מגוריכם, מה שעלול להיות לא נוח אם תזדקקו לשירותיהם לעתים קרובות.

תאונת עבודה לעצמאיחוק ביטוח נפגעי עבודה מקנה, במקרה של פגיעה מעבודה, את האפשרות לזכאות לדמי פגיעה מהביטוח הלאומי, עבור עצמאים כמו שכירים כאחד. החוק מקנה דמי פגיעה לפגיעת עבודה, במקרה של תאונת עבודה לעצמאי, עבור תאונות בזמן העבודה, בדרך לעבודה או בדרך מהעבודה הביתה, וכן עבור מחלת מקצוע. זכות זו של נפגע מקנה זכאות לגמלאות שונות, קבלת כספים ואף קביעת אחוזי נכות במקרים מסוימים, בהם יוכל לזכות  לאחר הגשות תביעות מתאימות ואישור הביטוח הלאומי למתן דמי הביטוח. חשוב להכיר, כי מאחר שהינך עובד עצמאי, עליך לעמוד בתנאי 12 הימים: ככל שעובד נעדר פחות מ-12 ימי מחלה לאחר תאונת עבודה, לא תהא לו זכאות מהביטוח הלאומי כעצמאי. ככל שנעדר עובד בזמן הארוך מ-12 ימים, יהא זכאי לזכאות דמי הפגיעה בגין תאונת העבודה. בנוסף לזכאות זו ישנן זכאויות נוספות עליהן יפורט במאמר זה.

אילו מקרים נחשבים כברי קבלת דמי פגיעה במקרה של תאונת עבודה לעצמאי?

אם הינך עצמאי, וחווית פגיעת עבודה, דע כי כל פגיעה בעבודה אשר מוכחת ככזו זכאית לקבלת גמלאות מסוימות. פגיעה בעבודה מוגדרת כתאונת עבודה או כמחלת מקצוע. בכל אירוע פגיעה בעבודה, תוכל לתבוע מהמוסד ביטוח לאומי דמי פגיעה. בעניין מקרה של תאונת עבודה, זו תיחשב כתאונה שאירעה תוך כדי עבודה, בדרך לעבודה, או בדרך מהעבודה חזרה הביתה. וכן, תאונה שנגמרמה עקב ביצוע העבודה, כלומר, עבורך כעצמאי- תאונת עבודה תיחשב לכזו שהתרחשה תוך כדי ביצוע משלח ידו, בדרך אל העבודה או ממנה הביתה.

במקרה של מחלת מקצוע, תהיה זכאות לכך ככל שזו אכן חסה תחת הוראות החוק. כלומר, פגיעה שאירעה למבוטח עקב עבודתו השוטפת, וכן מותאמת להוראות החוק. לפי תקנות החוק, עובד עצמאי אשר חלה במחלת מקצוע עקב עבודתו, יחשב הדבר לתאונת עבודה. זאת עקב עבודתו במשלח ידו במהלך העסקים הרגיל. מחלת מקצוע היא גם מצב בו עובד חלה במחלה שאיננה מופיעה בתקנות ברשימת מחלות המקצוע, אך למרות זאת, נקבע לפי חוות דעת מומחה כי קיים קשר סיבתי בין מחלת המקצוע לבין העבודה השוטפת בה עבד המבוטח.

מהם סוגי הגמלאות האפשריים להם אוכל להיות זכאי 

הזכאות לגמלאות לאחר תאונת עבודה לעצמאי. נבחנת על ידי הביטוח הלאומי, לאחר הגשת התביעות הנכונות. כמובן, שבכל אירוע של פגיעה מעבודה, תוכל לנסות ולקבל את רובן או חלקן של אלו, על פי הנתונים בעניינך, ובהתאמה לחוק.

ראשית, תביעה לקבלת דמי פגיעה. תביעה זו היא לקבלת תשלום יומי לעובד אשר נפגע במהלך ביצוע לעבודה, ואשר נעדר במשך תקופה בת יותר מיומיים, אך לא יותר מ-91 ימים. כאן, לפי החוק, נקבעת הזכאות על סמך "תעודת אי כושר לנפגע בעבודה". תעודה זו יש להשיג על ידי הרופא המטפל בבית החולים. יצויין, כי החל משנת 1997, התשלום לעצמאים איננו בר תשלום. בשנת 2005 עלה מניין ימים זה מתשעה ל-12. כלומר, אירוע תאונת עבודה ייחשב לבר זכאות לדמי פגיעה ככל שהמבוטח שהה בחופש מחלה לפחות 12 ימים. אם שהה המבוטח פחות מ-12 ימים, והוא עצמאי- אין מקבל תשלום כלל. גמלה זו משולמת באופן חד פעמי לאחר אישור התביעה.

גמלה נוספת ואפשרית בהחלט להגשת תביעה בגינה היא האפשרות לקבלה היא גמלת נכות, אשר לא מתקבלת בכל מקרה, ומתחלקת למספר סוגים שונים. הסוג הראשון הוא גמלת נכות מעבודה. גמלת נכות מעבודה משולמת למי אשר נפגע במהלך עבודתו, וכן אשר אישרה ועדה רפואית את נכותו בנתון של 9 אחוזים לכל הפחות. נכות זו יכול שתתקבל באופן זמני (קצבת נכות זמנית), ויכול שתקבע כיציבה וקבועה (קצבת נכות קבועה). קצבת הנכות הזמנית מתקבלת כאשר לא ידוע מה יהיה מצב המטופל בעתיד, הקרוב או הרחוק. קצבת נכות קבועה תתקבל כאשר מצב המטופל יציב וידוע עתידו. גמלה זו משולמת בכמה אופנים. עבור מי שנכותו בת 9-19 אחוזים- משולמת באמצעות מענק חד-פעמי; עבור מי שנכותו בת 20 אחוזים ויותר- משולמת כקצבה חודשית. בנוסף, אפשרות לקביעת דרגת נכות, הנקבעת לפי אחוז הנכות הרפואית אשר מקנה גם היא קבלת קצבה מסוימת. גובה תשלום קצבה זו נקבעת לפי שכרו של המבוטח ברבע השנה שקדמה לפגיעה, בסך של כ-75 אחוזים מסך שכר זה.

במקרה חריג שבו עלתה התאונה לכדי פגיעה ממשית, ישנה גם אפשרות להגשת בקשה לגמלת תלויים,. גמלה זו משתלמת באמצעות קצבת תלויים לשאיריו (יורשיו) של נפגע אשר נהרג בעקבות פגיעה בעבודה. גמלת התלויים משולמת לאלו אשר היו תלויים בו בפרנסתו בזמן שבו נהרג. ישנה גם קצבה המשתלמת לאלמנה צעירה בטווח הגילים 40-50, ושאין לה ילדים. כמו כן ישנם גם הוצאות ריפוי, הכוללות ימי אשפוז ושיקום רפואי, אשר משתלמות לנפגעים לו על ידי קופות החולים. קופות החולים מקבלות כמובן את התשלום מהמוסד לביטוח לאומי.

בנוסף לכל האמור, ישנן אף זכאויות נוספות רבות וחשובות לא פחות עבור נפגעי עבודה. הן ניתנות בתנאי שנקבעה נכותו בנתון של 10 אחוזים לפחות, תנאי אלו עקב עצם היותן מיוחדות יותר. וכן, בתנאי כי אינו מסוגל לחזור לעבודתו הקודמת או לעבוד בעבודה אחרת. זכאויות נוספות נגישות הן סיוע כספי בהתאם לחוק ולתקנות כמו סיוע בדיור, שיקום כלכלי, סיוע ברכישת רכב ועוד. זכאויות אלו ניתנות רק עבור דרגת נכות גבוהה יחסית, החל מ-20 אחוזים ויותר, ולפי החלטתו של המוסד לביטוח לאומי.

אם הינך עצמאי, וחווית כל פגיעה מעבודה, דע כי מגיעות לך זכויות, ואף זכויות רבות, למרות מה שנהוג לחשוב. נשמח ללוות אותך בתהליך מול המוסד לביטוח הלאומי, עבור תשלומי הקצבאות אשר יכולות להגיע לכדי כספים רבים ואף קביעת אחוזי נכות. על מנת להבין מעט יותר במקרה של תאונת עבודה לעצמאי, צור עימנו קשר ונשמח לסייע.

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!