הכרה במחלת הסרטן ופיצוי עובדי הכור

לשיחת ייעוץ חינם השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר

תוכן עיניינים:

במהלך השנים האחרונות, מתנהלות בבתי המשפט בישראל תביעות עובדי הכורים הגרעיניים לקבלת פיצוי בגין נזקי גוף שאירעו להם כתוצאה מחשיפה לחומרים מסוכנים בעבודה.

תביעות אלו אורכות שנים רבות ולעתים נדרש בהם בירור סוגיות רגישות לביטחון המדינה. כתוצאה מהליך זה, הועלה לאחרונה רעיון לוועדה ציבורית שתוכל לקצר את הליך הפיצוי ותוכל למנוע חשיפה של מידע מסווג באופן פומבי. לשם כך הוקמה הוועדה הציבורית למתן הפיצויים.

תביעת מסוג זו בבית המשפט דורשת מעבר להוכחת הנזק, גם הוכחות מדעיות באמצעות חוות דעת מומחים המעידות על קשר סיבתי מובהק בין קרות הנזק, במקרה שלנו הופעה של תחלואה סרטנית, לבין החשיפה במקום העבודה, במקרה שלנו-הקריה הגרעינית בדימונה ובשורק. קשר סיבתי זה צריך להיות כפול-הן מן הבחינה העובדתית והן מן הבחינה המשפטית, ועל כן הוכחתו מורכבת יחסית ויכולה להיערך זמן רב.

ראש הוועדה לאנרגיה אטומית שרוצה להימנע מדיון על אותם סוגיות באופן פומבי, המליץ במפורש בפני ראש הממשלה והשרים לגבש מודל חלופי לפיצוי לעובדים גם במקרה בהם לא הוכח קשר סיבתי.

מינוי ועדה הציבורית

מטרת הוועדה היא לבחון את האפשרות להחלת הסדר מיוחד על עובדים במרכזי הוועדה לאנרגיה אטומית בעבר ובהווה. הסדר פיצוי זה מיוחד בכך שהוא אינו יהיה מבוסס על הוכחת אשם. היתרון הגדול הטמון בוועדה הציבורית הוא במתן מענה הולם שוויוני קצר ויעיל בפיצוי במקרים המתאימים.

הפיצוי יינתן בהינתן קיומו של קשר סיבתי בין המחלה לבין חשיפת העובדים לקרינה מייננת או חומרים מסוכנים אחרים במהלך עבודתם בכור הגרעיני. חשוב לציין כי ההסדר המוצע יחול על עובדים שיעדיפו את המנגנון הזה על פני קיום הליך משפטי במקומו.

המודל לפעולת הוועדה

המודל על פיו תעבוד הוועדה ישאב השראה ממודלים בעולם בהם ישנם הסדרים מיוחדים שאינם מבוססים על אשם, לשם מתן פיצוי מחוץ לכותלי בית המשפט.

מבנה הוועדה ודרך פעולתו

הרכב הוועדה מורכב מכבוד השופט בדימוס אליעזר ריבלין, החשבת הכללית, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, נשיאת בן גוריון, פרופ' פורת וד"ר פלד מבית חולים תל השומר.

הוועדה גם פתוחה לגורמי ציבור אשר מעוניינים להופיע בפני הוועדה או להעביר אליה מידע או מסמכים. לוועדה יהיה שיקול דעת למי לזמן או לתת עדות בעל פה.

עמדת משרד המשפטים

על פי גישת משרד המשפטים סקרי תחלואה שנערכו ביחס למחלות ממאירות הוכיחו בשנים האחרונות בשורה של מחקרים, כי שיעור התחלואה בקרב עובדי הכור הגרעיני אינם עולים כל שיעור התחלואה בשיעור התחלואה בישראל. עם זאת, הוועדה תדון גם במקרים בהם לא מוכח בהכרח קשר סיבתי משפטי בין החשיפה לבין התחלואה.

תגובת עובדי הכור: הוועדה היא עוד תרגיל מעליב

עובדים רבים מתקשים להאמין כי הוועדה תביא לשינוי ממשי שיביא לזירוז של סיום המשפט. בני משפחות של עובדי הקריה הגרעינית כמו גם העובדים, תמהים על ההחלטה להקים ועדה שתנסה לזרז את סיום המשפט ואף חלקם טוענים כי מדובר בתרגיל סחבת מעליב.

על פי חלק מעורכי הדין העוסקים בתביעות פיצויים בפני בית המשפט, הוא כלל לא יתפלא אם מדובר בניסיון שמגיע בעקבות קביעות ברורות של בית המשפט. כך למשל לדברי עו"ד קנר כלל לא ברור אם מדובר בעלה תאנה שמבקש להסתיר את המחדל הגדול ואת התחלואה או שאכן מדובר בתום לב ורצון להגיע לפתרון.

ראו גם:

מהן סוגי העבודות אשר עלולות לגרום לסרטן הריאה?

ספי ריבלין – האם סרטן במיתרי הקול מוכר כמחלת מקצוע?

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!