זכויות נפגעי פעולות איבה שנפגעו בדרך או מחוץ לעבודה

לשיחת ייעוץ חינם השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר

תוכן עיניינים:

פעולת איבה היא פעולת כוח אויב, אלימות, ופיגועים טרוריסטיים שנועדו לפגוע בבני אדם, אשר מקורם בסכסוך בין מדינות. לדאבוננו, פעולות איבה הן שכיחות בישראל, כאשר תושבי המדינה נפגעים מפיגועי טרור רצחניים, ומהתקפות חוזרות של ירי טילים ורקטות על אוכלוסיה אזרחית. החוקים הרלוונטיים לעניין זכויות נפגעי פעולות איבה הם חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה התש"ל–1970, וחוק הנכים (תגמולים ושיקום) התשי"ט – 1959.

זכאות לקצבאות והטבות לאחר פעולת איבה

הזכאים להטבות, לטיפול רפואי ושיקום כתוצאה מפעולת איבה, הם בין היתר תושבי המדינה שנפגעו מפעולות איבה בתחומי ישראל, ביהודה ושומרון, ובחו"ל, וכן תושב שטחים בעל תעודת זהות ישראלית שנפגע בתחומי הקו הירוק, ומי שנפגע תוך כדי עבודה אצל מעביד ישראלי בחו"ל.

אדם שהוכר כנפגע פעולת איבה, זכאי מלבד קצבאות, מענקים והחזרי הוצאות ריפוי והחלמה, גם למכלול זכויות כמו הנחות בארנונה, בטלפון, הטבות במיסוי מקרקעין, הלוואות דיור, סיוע לרכישת רכב והחזקה חודשית ופיצויים מביטוח פרטי. אלמנות והורים שכולים יקבלו תגמול חודשי.

בקשה לתגמולים בזמן טיפול רפואי

אדם שנפגע מהפגזות וירי טילים ואינו עובד בשל הפגיעה, יקבל תגמול מיוחד גם אם טרם נקבעה לו דרגת נכות, וזאת לאחר שהרשות תכיר בו כנפגע פעולת איבה. התגמול ישולם לתקופה של עד 9 חודשים מהפגיעה. נפגעי פעולות איבה יקבלו טיפול רפואי, תרופות, שיקום בבתי חולים ממשלתיים, וטיפול פסיכיאטרי.

תביעה לקבלת תגמולים בגין אחוזי נכות

במקרה של פעולת איבה, הביטוח הלאומי פונה מיוזמתו לנפגעים שפרטיהם נמסרים על ידי כוחות הביטחון ובתי החולים. ניתן גם לפנות באופן עצמאי לביטוח הלאומי כדי לממש זכויות אולם יש להצטייד באישורי משטרה. את התביעה לקבלת תגמולים יש להגיש תוך 12 חודשים מהפגיעה.

לצורך קבלת התגמולים יש להופיע בפני ועדה רפואית שתקבע את אחוזי הנכות של המבקש. תגמולי נכות ישולמו למי שנקבעה נכות זמנית או קבועה של לפחות 10%. התגמולים יינתנו כמענק חד פעמי או כתגמול חודשי.

פגיעת איבה שהיא תאונת עבודה: הטבות הביטוח הלאומי

מי שנפגע מפעולת איבה בעבודה, בדרכו לעבודה, או בחזרה ממנה, מוכר בין היתר כנפגע עבודה על ידי ביטוח לאומי. הנפגע יקבל דמי פגיעה במשך 3 חודשים. היה והוא סובל מנכות, יוכל להופיע בפני ועדה רפואית אשר תקבע את דרגת נכותו ואת קצבת הנכות מהעבודה או המענק המגיעים לו.

נכות של עד 9% לא תזכה במענק או תגמול, נכות של 10%-19% תזכה במענק חד פעמי, ונכות של 20% ויותר תזכה בתגמול חודשי על פי הקבוע בחוק. ניתן להגדיל אחוזי נכות כאשר המצב הרפואי מחמיר.

בנוסף, יהיה הנפגע זכאי לטיפול רפואי חינם בקופות חולים ובבתי חולים ממשלתיים, לתרופות, מכשירים אורטופדיים, בתי הבראה, ושיקום מקצועי. בני משפחתו זכאים להחזרים בגין הוצאות הקשורות לנפגע. במקרה של פטירת הנפגע, משפחתו תקבל גמלת תלויים / קצבה או מענק.

באיזה מסלול של תביעה כדאי לבחור?

יתכן מצב בו אדם שנפגע, זכאי בשל אותו אירוע למספר תגמולים: תגמולי נכות לפי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, תגמולים ממשרד האוצר, זכויות על פי נכות כללית, פיצויים לפי פקודת הנזיקין או לפי חוק נפגעי תאונות דרכים, או תגמולים בגין פגיעה בעבודה. חשוב לדעת שלא ניתן לקבל תגמול כפול, ויש לבחור במסלול אחד של תגמולים. לדוגמא, אדם שנפגע מפעולת איבה בדרך לעבודה או ממנה, יכול כאמור להגיש תביעה לקבלת גמלה מהביטוח לאומי בשל פגיעה בעבודה, או לחילופין תביעה לקבלת תגמולי נכות לפי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה.

צריך לקחת בחשבון שהתגמולים על פי חוק נפגעי פעולות איבה הינם סכומים הקבועים בחוק, ואינם תלויים בגובה שכר שהרוויח הנפגע במסגרת עבודתו. בסיכומו של דבר, יש לבצע את הבחירה במסלול המטיב ביותר עם הנפגע בהתאם לשכרו, גילו ולסוג הפגיעה.

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!