אובדן כושר עבודה – הטבות וזכויות

לשיחת ייעוץ חינם השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר

תוכן עיניינים:

כל אדם שעובד צריך לחשוב על הרגע בו, חלילה, יקרה דבר מה שבעקבותיו הוא יאבד את כושר עבודתו. מחשבה זו חייבת לוות כל אחד וכל אחת מאתנו, מכיוון שאובדן כושר עבודה הוא דבר בלתי צפוי והוא יכול לקרות לכולם.

חשוב מאוד שכל אדם שעובד וגם עקרות בית, ייערכו מראש לסיטואציה שבה הם ישבו בבתיהם בשל אובדן כושר עבודה, ולמרות הכול עליהם להתפרנס בכבוד ולדאוג למשפחותיהם. מסיבה זו, חשוב שכל אדם ידאג לבטח את עצמו למקרה בלתי צפוי ובלתי רצוי שכזה, למען ייחסכו ממנו בעתיד בירוקרטיות, בלבול ומצב של חוסר אונים.

מהו אובדן כושר עבודה? אילו זכויות מגיעות לעובדים שכושר עבודתם נפגע? מיהם הגורמים אשר אחראיים לפצות אותם? מה מציעות חברות הביטוח? כיצד ממשים את הזכות?

אובדן כושר עבודה – מהו?

אובדן כושר עבודה זהו מצב שבו אדם שעובד מאבד את כושרו לעבוד בעקבות תאונת דרכים או מחלה, ונגרמים לו ליקויים רפואיים שמונעים ממנו לתפקד. אותו אדם שנפגע לא יכול לשוב לעבודתו בשל הפגיעה, אם זה באופן חלקי או אם זה באופן מלא, מה שגורם גם לאובדן הפרנסה.

אדם שנפגע מעבודה ואינו מסוגל עוד לעבוד כמו קודם לכן, מוצא את עצמו בסיטואציה בה הוא לא מסוגל לכלכל את עצמו ואת משפחתו באותה רמה כמו לפני הפגיעה.

אובדן כושר עבודה מביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי הוא הגוף שדואג לכל תושבי המדינה, מתוקף היותנו מדינת רווחה שדואגת לתושביה. ביטוח לאומי מגן על אוכלוסיות חלשות שאין ביכולתן להתפרנס, וגם לאנשים שאיבדו את כושרם לעבוד. ביטוח לאומי קבע כי אדם מוכר כמי שאיבד את כושרו לעבוד, חייב לאבד 50% ויותר מיכולת ההשתכרות שלו בעקבות הליקויים הרפואיים מהם הוא סובל.

אנשים שכירים ועקרות בית שקיבלו לפחות 50% דרגת אי כושר (השתכרות או תפקוד במטלות משק הבית) זכאים לקצבת נכות כללית. קצבת הנכות עבור אובדן כושר עבודה יכולה להינתן לצמיתות או לתקופה זמנית, הכול תלוי בסוג הליקויים הרפואיים ובהשפעתם על יכולת העבודה והתפקוד. אם נקבע כי הקצבה תינתן לתקופה זמנית, האדם יוזמן לבדיקות חוזרות בביטוח לאומי, שם ייקבע ההמשך – האם להמשיך את הקצבה ובאיזה גובה או האם להפסיקה לאלתר.

הזכאות לקצבת נכות בשל אובדן כושר עבודה ניתנת בתום 90 ימים לאחר המועד בו האדם איבד את כושר עבודתו או לאחר היום בו הפסיק לעבוד בשל הליקויים. כדי לממש את הזכאות לקצבה, על האדם לגשת לוועדה רפואית של ביטוח לאומי ולהיבדק. אם הוחלט שהוא בעל אחוזי נכות רפואית מספיקים כדי לעבור הלאה, הוא ייבדק במכון להערכה תפקודית, שם תקבע דרגת אובדן כושר עבודה.

ביטוח אובדן כושר עבודה מחברות ביטוח

ביטוח אובדן כושר עבודה, כשמו כן הוא. זהו ביטוח שנרכש מראש במטרה להגן על העובד במקרה שבו הוא נפצע בתאונה או חלה במחלה, וכתוצאה מכך הוא מאבד את יכולתו להמשיך לעבוד, באופן חלקי או באופן מלא. פוליסות של אובדן כושר עבודה נכללות בתוך ביטוחי חיים או בתוך ביטוחי מנהלים שנקנים באופן פרטי או ממקומות העבודה. פוליסה נוספת היא ביטוח תאונות אישיות.

במקרים של פגעה פיזית, האדם איבד את מקור הפרנסה, וכעת עליו לדאוג לנושאים הכלכליים יותר מתמיד. ביטוח אובדן כושר עבודה דואג לכך שאדם שנפצע או חלה בתקופה בו הוא עבד, יקבל פיצויים כספיים שיעזרו לו להמשיך ולהתקיים מבחינה כלכלית, למרות שהפסיק לעבוד.

כל חברת ביטוח מציעה ללקוחותיה סוגים שונים של ביטוחי אובדן כושר עבודה, ובכל פוליסה יש תנאים שונים המשתנים בגלל אופן ההגדרות, כגון תקופת הביטוח, תקופת האכשרה (המתנה) לפיצויים, הגדרת המקרים (אובדן כושר עבודה חלקי או מלא) וכדומה.

רובן של חברות הביטוח מציבות סטנדרטים קבועים בנוגע לזכאות והן מפצות אדם במקרה שבו איבד 75% ומעלה מכושרו לעבוד באותה עבודה או באותו מקצוע כמו לפני הפציעה או המחלה, ואף יותר מכך- הוא איבד את יכולתו לעבוד בכל עבודה מתאימה אחרת מבחינת השכלה וניסיון.

הכוונה היא לא לאבד 75% ויותר של נכות רפואית, אלא של פגיעה בכושר ההשתכרות. גם אדם שנקבעו לו 40% (למשל) נכות רפואית, בביטוח לאומי, יכול לאבד 75% ומעלה מכושרו לעבוד. גובה הפיצויים שחברות הביטוח מעניקות במקרים של אובדן כושר עבודה עומד, במרבית המקרים, על 75% מקסימום מהשכר הממוצע של אותו אדם שחלה או שנפגע, במהלך השנה שלפני המחלה או התאונה.

מרבית חברות הביטוח משלמות פיצויים לאחר תקופת המתנה של שלושה חודשים, בתנאי שלא תמה תקופת הביטוח ובתנאי שהאדם לא עובד עוד. אם המבוטח לא החלים מפציעתו או ממחלתו והוא לא שב לעבוד, הוא זכאי לפיצויים עד מותו או עד שיגיע לגיל הפנסיה.

חשוב לציין שביטוח אובדן כושר עבודה מחברות ביטוח לא מבטל את זכאותו של עובד שנפגע לקבל את דמי הפגיעה מביטוח לאומי, כי הרי כל אזרח במדינה זכאי לכך במקרה של אובדן כושר עבודה. פוליסת ביטוח פרטית באה בנוסף, והיא מבטיחה את המשך המשכורת החודשית באופן קבוע, על מנת שהאדם שנפגע במובן הפיזי לא ייפגע גם במובן הכלכלי.

אובדן כושר עבודה – אחריות מעסיק

במידה שעובד איבד את כושר עבודתו בתאונת עבודה שנגרמה כתוצאה מרשלנות מעסיקו במקום העבודה, זכותו לתבוע את המעסיק בתביעה נזיקית בשל הפגיעה. לא זו בלבד, אלא שמעסיקים חייבים לשלם גם על התחום הנזיקי.

כלומר: עליהם לפצות את העובדים עבור ההפרש הכספי בין הנזק שנגרם להם לבין הפיצוי ששולם להם מביטוח לאומי. סכומים אלה יכולים להגיע עד למאות אלפי שקלים, ואף יותר. לא כל אדם שאיבד את כושר עבודתו מודע לכלל הזכויות המגיעות לו. לא פעם נתקלים מבוטחים בחוסר האונים אל מול מוסדות הביטוח, מוסדות המדינה כמו ביטוח לאומי וגם המעסיקים הפרטיים ולא מקבלים את כספם.

טרם הפנייה למוסדות השונים, מומלץ להתייעץ עם מומחים ולקרוא יותר ברשת האינטרנט מידע ענף בתחום. אתר tvia.co.il בנושא אובדן כושר עבודה הוקם במיוחד עבור כל אותם מבוטחים שלא יודעים מה מגיע להם ומחפשים מידע שיעזור להם לקבל את הזכויות שלהם – לעיון באתר לחצו

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!