פיצויים בענף הניקיון – זכויות מנקה שחלה בסרטן

לשיחת ייעוץ חינם השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר

תוכן עיניינים:

במסגרת תאונות עבודה ואנשים שנפגעו במהלך עבודתם, קיים במוסד לביטוח לאומי נושא הנקרא "מחלות מקצוע". זהו נושא מורכב במיוחד, הכולל שורה מוגדרת של מחלות ומצבים רפואיים שנגרמו עקב מקרים מסוימים ומוגדרים יחסית.

מחלת מקצוע שאדם סובל ממנה מקנה זכויות רפואיות וכלכליות מסוימות מטעם המוסד לביטוח לאומי. אך ההגדרות הספציפיות ומורכבות הנושא יוצרות מציאות בה אנשים נדרשים להוכיח, לעיתים באופן קשה עד בלתי אפשרי בפועל, שמחלתם נובעת מעבודתם ולבסוף רבים אינם מוכרים כזכאים לפיצויים של מחלת מקצוע.

בשורה מסוימת לתחום מחלות המקצוע ולעובדים רבים בישראל הגיעה בספטמבר 2013, כאשר ביטוח לאומי פרסם כי מנקה שחלה בסרטן יוכר כנפגע עבודה. הבשורה היא בגלל מהות עיסוקו של העובד והמחלה שממנה הוא סובל ומעצם פסיקת הביטוח הלאומי עצמו שהעובד זכאי לאחוזי נכות עקב מחלת מקצוע.

תקדים לעוסקים ב"ניקוי חול" ולחולים אחרים בסרטן

המקרה המדובר שבו מנקה שחלה בסרטן יוכר כנפגע עבודה אינו רגיל ולא מדובר על מנקה "רגיל" זהו תקדים עבור אוכלוסיית עובדים מסוימת מאוד, אך שעשוי להיות תקדים משמעותי לעובדים נוספים בישראל. העובד  עסק לאורך השנים בניקוי באמצעות התזת חול, כאשר לפני 3 שנים הוא אובחן כחולה בסרטן ריאות.

העובד הינו תושב הקריות, בגיל 60 ולאחר כ-30 שנות עבודה בתעשיית ניקוי בחול. התהליך של ניקוי בחול כולל התזה של חול או חומרים בעלי מאפיינים דומים, באמצעות לחץ אוויר או מים בלחץ גבוה, על גבי מוצרים ויישומים שונים על מנת לנקותם בצורה מעמיקה – למשל ניקוי חול של בריכות שחייה או תוצרי תעשיית המתכת. העובד סובל מסרטן ככל הנראה עקב שאיפה מתמדת של החומרים המרוססים/מותזים לתוך הריאות שלו.

מדובר על תקדים חשוב בגלל שעד היום אנשים שהוגדרו כסובלים ממחלת מקצוע ואשר היו זכאים לזכויות מטם המוסד לביטוח לאומי והמדינה היו בעיקר עובדים שנחשפו לאסבסט במהלך עבודתם ואי לכך חלו בסרטן ריאות מסוג מסוים הנגרם על ידי חשיפה ממושכת לאסבסט.

התחום של מחלות מקצוע הוא מורכב וסבוך מאוד משפטית, עד כדי כך שבמקרים רבים מאוד קשה מאוד לאדם להוכיח כי מחלתו קשורה ישירות לעבודתו – הרי יש משתנים רבים נוספים והמקור המיידי של מחלות רבות אינו מוחלט, כך שהביטוח הלאומי מסתמך את הקושי הזה ועל הגדרות רפואיות על מנת שלא להעניק אחוזי נכות מתאימים ואת ההגדרה של מחלת מקצוע לחלק מהעובדים.

התקדים של המוסד לביטוח לאומי רלוונטי לעובדים בתעשיית הניקוי בהתזת חול, עבור עובדים שחלו בסרטן ריאות אם קשר למקום עבודתם, חולי סרטן בכלל ונפגעי מחלות מקצוע בכללותם.

פרטי המקרה

לאחר אבחנתו כחולה בסרטן הריאות, הגיש האדם תושב הקריות תביעה לביטוח הלאומי להכרה כנפגע מחלת מקצוע. בתחילה תביעתו נדחתה על ידי המוסד ולא נפסקו לו אחוזי נכות מתאימים העונים להגדרה של מחלת מקצוע. באמצעות עורך הדין של העובד, הוגשה תביעה מחודשת ובה נטען שלאורך שנות עבודתו הוא נדרש לעבוד בהתזת חול, חומרים אחרים וצבע במקומות שונים, כולל במפעלים כימיים.

העובד טען והסביר כי עבד ללא אמצעי מיגון מתאימים אלא בעיקר עם מסיכה מאולתרת ולא מתאימה וכפפות פשוטות, כמו כן סיפר כי בחול המותז לצורך הניקוי היה גם המרכיב סליקט שנמצא כמסרטן עוד במהלך שנות השבעים. התביעה השנייה הזו הוגשה על ידי העובד לבית הדין האזורי לעבודה.

לאחר בירורים והתייעצויות, המוסד לביטוח לאומי השיב כי הוא מכיר בתובע כנפגע מחלת מקצוע, על כל המשתמע מכך. בית הדין קבע כי על הביטוח הלאומי לקבוע לעובד התובע אחוזי נכות בהקדם.

ראו החלטה משפטית נוספת:

החלטת בית משפט: כבאי יוכר כנפגע עבודה לאחר שחלה בסרטן

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!