זכויות רפואיות של תלמידים – דעו את זכויותיכם וזכויות ילדיכם

לשיחת ייעוץ חינם השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר

תוכן עיניינים:

הציפייה של הורה היא שהילד שלו יהיה מוגן מכל משמר במוסד החינוכי אליו הוא משתייך, מה שמקבל חשיבות מכרעת אפילו יותרזכויות רפואיות של תלמידים מאשר קבלת הידע וההשכלה. מצב בו הילד נפגע, בין אם באשמת המוסד החינוכי ובין אם לא, הוא בבחינת סיוט שהופך למציאות עבור לא מעט הורים מדי שנה.

רבים אינם מודעים לכך, אבל תלמידים שנפגעו במסגרת השהות במוסד החינוכי עשויים להיות זכאים לרשימה די גדולה של זכויות רפואיות וכספיות. המאמר הבא ינסה לעשות לכם קצת סדר בבלאגן.

זכויות רפואיות של תלמידים

זכויות רפואיות של תלמידים כוללות ביטוח תאונות אישיות, המיועד לכסות נזקים גופניים שנגרמו לתלמידים מתאותה שהתרחשה בשטח מדינת ישראל, בכל ימות השנה ובכל שעה, גם אם אין לה קשר ישיר למוסד החינוכי בו התלמיד שוהה. במסגרת הביטוח התלמיד הנפגע ובני משפחתו עשויים לקבל פיצויים נכבדים במקרי פגיעות חמורות:

  • מוות עקב תאונה, חלילה
  • נכות – מלאה, קבועה, חלקית וקבועה או זמנית, בהנחה שתקופת הנכות תהיה בעת 55 ימים ומעלה
  • החזר עבור ההוצאות הרפואיות שאינן נכללות במסגרת חוק ביטוח הבריאות הממלכתי
  • הוצאות חילוץ בנפגעים במצבי חירום
  • תאונות אישיות ותאונות דרכים בחו"ל, בתנאי שהתרחשו במהלך שהות במדינה זרה מטעם המוסד החינוכי, משרד החינוך או הרשות המקומית

ישנו תרחיש בו גם ההורה או בן משפחה אחר של התלמיד נכלל במסגרת הביטוח: כאשר הוא משתתף בפעילות רשמית של המוסד החינוכי ללא קבלת שכר, למשל במסגרת של מלווה או משגיח (יציאה לטיולים, פעילויות בין ספריות, פעילויות תרבות וכדומה). לצורך קבלת הפיצוי נדרש שהפגיעה תהיה קשורה לסוג הפעילות ונובעת ממנה.

את הביטוח מספקת בפועל הרשות המקומית אשר אליה משתייך הילד, וזאת כאשר הוא נמצא באחד מהמוסדות של חינוך חינם הפועלים בתחומיה. מיותר אולי לציין שמי שנושא ברוב הנטל הכלכלי בפועל הם ההורים, מהם נגבה התשלום עבור ביטוח תאונות אישיות כחלק מתשלומי ההורים אותם הגדיר משרד החינוך.

לא רק ביטוח, עוד זכויות רפואיות של תלמידים

לצד ביטוח התאונות האישיות, אליו התייחסנו בהרחבה, ישנן זכויות רפואיות של תלמידים אחרות שעשויות להיות רלוונטיות במקרי פגיעה של תלמידים. משרד החינוך מכסה, במסגרת ביטוח צד ג', את החבות שלו כלפי תלמידים במקרה בו מוגשת תביעה על ידי התלמידים או משפחותיהם כלפי צדדים שלישיים בתוך מוסד הלימודים (כל עוד לא מדובר בפגם במתקנים, במבנים או בחצרים שאינם בחזקת משרד החינוך) או במהלך פעילות רשמית שלו.

תלמידי מערכת החינוך שנגרם להם נזק במהלך תאונה עשויים בהמשך לכך להיות זכאים להשתתפות בהוצאות עבור טיפולי השיניים, אם יש בהם צורך. ביטוחים חשובים אחרים הם ביטוח משלחות לחו"ל וביטוח מתנדבים: החל מהתלמידים ועד ההורים והמורים.

כיצד, אם כן, מפעילים את הביטוח?

ביטוח תאונות אישיות אמור להיות מופעל בכל מקרה של פגיעה בתלמיד, על פי הנסיבות שתוארו מעלה. השלב המרכזי הראשון הוא דיווח על עצם הפגיעה, אותו יש לבצע מנהל המוסד החינוכי (כולל מנהלת גן או גננת, במקרים שהילד משתייך לגן). אם מדובר בפגיעה חמורה במיוחד, או כזו שנגרמה עקב מפגע בטיחות מסוכן, יש חובה בדיווח נוסף לאחראי הבטיחות במחוז בו נמצא המוסד החינוכי או למנהל המחוז.

חשוב לציין שחובת הדיווח של המוסד החינוכי אינה נדרשת במקרים בהם הפגיעה היא בפעילות שאינה רשמית המתרחשת במוסד, וכך גם תאונות המתרחשות בדרך של התלמיד למוסד החינוכי, בדרך ממנו או לאחר תום יום הלימודים.

על זכויות רפואיות של תלמידים המחזיקים בידם מחלה קבועה או מוגבלות

חשוב לדעת, כי בכל הנוגע לעולם של זכויות רפואיות של תלמידים, אזי שישנם זכויות רפואיות ספציפיות אשר מגיעות לתלמידים בעלי מוגבלויות שונות, או בעלי מחלות קבועות כלשהן. בראש ובראשונה, לאותם הילדים מגיעים אבחונים וטיפולים שונים לאבחון המוגבלות ע"י בית הספר. כאשר מדובר על תלמידים המחזיקים בידם צרכים מיוחדים, אז במרב המקרים לאותם התלמידים מגיע סיוע רפואי קבוע בבית הספר, ומטעם בית הספר עצמו. גם במקרים שבהם תלמידים זקוקים לאשפוז ממושך, אזי שמגיעות להם זכויות רפואיות מיוחדות. כך למשל, החוק קובע כי מבין זכויותיהם של תלמידים בעלי מוגבלות, נוכל למצוא זכות לקבלת חינוך והשלמת חומרים לימודיים, זאת לצד זכאות לביצוע בחינות הבגרות השונות בזמן האשפוז עצמו.

רפואת שיניים לתלמידי בתי הספר בישראל

החוק בישראל הנוגע לזכויותיהם הרפואיות של תלמידים, קובע כי מבין זכויות רפואיות של תלמידים ניתן למצוא את הזכות של אותם ילדים לקבלת טיפול שיניים רפואי, אחת לכל פרק זמן מטעם בית הספר עצמו. מנגד, החוק לא קובע מה היא תדירות טיפולי השיניים שמגיעים לתלמידים בבתי הספר.

תנאי בריאות בבתי הספר בישראל

כאשר מדבר על זכויות רפואיות של תלמידים במדינת ישראל, ישנם מספר חוקים וקביעות הנקבעות על פי החוק במדינה ונוגעות לנושא הזה. לדוגמה, כל בית ספר במדינת ישראל צריך להחזיק במתחם בית הספר מכשיר החייאה וערכה של עזרה ראשונה (דפיברילטור). נוסף, החוק קובע כי ניתן להוציא תעודות מחלה על ידי רופא המשפחה או רופא הילדים עבור כל סיטואציה של היעדרות ממושכת מבית הספר בעקבות מחלה או מצב רפואי אחר. בנוסף, החוק הרפואי מדבר על הגבלת השימוש באינטרנט אלחוטי מטעם בית הספר במהלך שגרת היום.

תוכלו לקרוא מידע נוסף על על זכויות רפואיות של תלמידים באתר שלנו וכמובן להבין את הזכויות הרפואיות המגיעות לילדים שלכם. בנוסף, כדאי לקרוא ולהפנים את היתרונות הרבים שקיימים בתשלום על ביטוח פרטי עבור הילדים שלכם, שכן ביטוח זה מביא איתו שלל יתרונות לטווח הקצר והרחוק גם כן

אולי יעניין אותך גם:

מהי גמלת ניידות ומהם תנאי הזכאות לקבלתה?

תאונת עבודה בהבאת הילד לגן

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!