זכויות עובד עצמאי שנפגע בעבודה

לשיחת ייעוץ חינם השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר

תוכן עיניינים:

הרצון להפוך לעובד עצמאי טומן בחובו עניין גדול ושאיפה להצלחה בסדר גודל משמעותי יותר מאשר בתקופה בה עובדים כשכירים. אך, בעוד העובדים השכירים מוגנים בעשרות תקנות וחוקים המאפשרים להם לקבל קצבאות וגמלאות שונות בעת הצורך, במקרה של זכויות עובד עצמאי שנפגע בעבודה הנושא אינו כה פשוט.

אחד הנושאים החשובים ביותר בתחום זה הוא זכויות עובד עצמאי שנפגע בעבודה. מדובר, בעצם, במקרה בו בעל עסק עצמאי נפגע במהלך עבודתו והוא אינו מסוגל להמשיך לעבוד בעסק הנוכחי או בעבודה אחרת, כך שהכנסתו בהכרח נפגעת.

האם בעל עסק עצמאי זכאי לקבל דמי פגיעה?

על פי חוק הביטוח הלאומי 1995 סעיף 77 א, עובד עצמאי זכאי לקבלת דמי פגיעה מעבודה ובתנאי שהיה רשום כעובד עצמאי ברשויות המס ובמוסד לביטוח לאומי. כחלק מתהליך הרישום, יקבל העובד העצמאי פנקס מקדמות לתשלום, הכולל את הסכומים על העצמאי לשלם על מנת להיות מבוטח במוסד לביטוח לאומי.

חשיבות ביצוע הרישום כעצמאי שכיר

ישנם עובדים עצמאיים אשר נמצאים בראשיתו של פתיחת עסק, ועל כן, חשוב להם להרגיש את השטח ואת סיכויי ההצלחה לפני שהם מבצעים רישום ברשויות המס ובביטוח הלאומי. לכן, הדגש הוא כי על העצמאי להיות רשום או להתחיל את תהליך הרישום על מנת להיות זכאי לקבלת קצבאות שונות.

כך שבמקרה בו לא התחיל העצמאי לבצע רישום כנדרש, הוא לא יהיה זכאי לקבל דבר, גם אם חלילה נפגע במהלך עבודתו כשהוא משמש כעצמאי.

האם די בפנייה לרואה חשבון לצורך רישום?

המוסד לביטוח לאומי קבע, כי העובד העצמאי חייב לוודא כי הוא אכן רשום כחוק, וכי הוא משלם מקדמות לפי הצורך. יתרה על כך, אדם הטוען כי פנה אל רואה החשבון שלו בכדי שירשום אותו במוסד לביטוח לאומי, והלה התעכב מלעשות זאת מסיבה זו או אחרת, אין הדבר נחשב כאילו ביצע את תהליך הרישום, ובמקרה של דחיית תביעת הקצבה של העצמאי, אין לו להלין אלא כלפי רואה החשבון עצמו.

אני רשום בביטוח הלאומי ונפגעתי במהלך עבודתי

על מנת לקבל את זכויותיו של עצמאי שנפגע במהלך עבודתו, יש למלא ולהגיש טופס "הודעה על פגיעה בעבודה" וכן "תביעה לתשלום דמי פגיעה בעבודה". הטפסים יוגש למחלקת נכות בעבודה, ובו יתואר המקרה תוך ציון העובדה כי הפגיעה הייתה כחלק מעבודתו השוטפת של העצמאי.

באמצעות טופס זה מגיש העצמאי תביעה לקבלת זכויותיו. הביטוח הלאומי מבצע בדיקות פנימיות כגון: אופי הפגיעה, רמת אובדן ההכנסה, האם העצמאי רשום כדין וכיוצא בזה. בדיקות אלו מסייעות למוסד לביטוח לאומי להכריע האם לקבל את התביעה או לדחות אותה.

מהם זכויותיו של עובד עצמאי שנפגע בעבודה?

עובד עצמאי שנקבע כי הוא עומד בקריטריונים שצוינו לעיל, ונקבע כי הוא תביעתו מוצדקת, יקבל פיצוי מהמוסד לביטוח לאומי. פיצוי זה מורכב ממספר גורמים:

  • פיצוי על אובדן שכר או הכנסה, לתקופה מקסימאלית של 3 חודשים (בהתאם לרמת הפגיעה)- דמי הפגיעה מחושבים לפי 75% מהכנסת העצמאי בשלושת החודשים שקדמו לפגיעה.
  • קצבה או מענק במצב בו העצמאי סובל מנכות כתוצאה מהפגיעה, בהתאם לדרגת הנכות שתיקבע על ידי ועדה מוסמכת.
  • טיפול רפואי ללא תשלום, בהתאם לטופס בקשה 283.
  • קצבה או מענק לבני משפחתו של העצמאי באם הם תלויים בו.

במידה ולא שילם העצמאי מקדמות כחוק, או שיש לו חוב במוסד לביטוח לאומי, הוא יהיה זכאי לקבל גמלה מופחתת לפי תקופת פיגור החוב וסכום החוב. במידה ואלו ממושכים או גדולים מדי, רשאי המוסד לביטוח לאומי לדחות את התביעה.

ראו גם:

המדריך לנפגעי עבודה

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!