קצבת נכות והשפעתה על קביעת אחוזי נכות

לשיחת ייעוץ חינם השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר

תוכן עיניינים:

במידה ואדם נפגע בעבודה ונגרמה לו נכות, או שהנכות התרחשה עקב מחלה מולדת או במהלך חייו של האדם, זכאי הנפגע או הורי הנפגע באם מדובר בקטין, להגיש תביעה לקבלת קצבת נכות מן המוסד לביטוח לאומי.

על מנת לבצע את ההליך, על הנפגע להגיש טופס תביעה אל פקיד התביעות במוסד, אשר יזמן את הנפגע אל וועדה רפואית שמינה המוסד, המורכבת ממומחים רפואיים המתמחים בליקוי ממנו סובל הנפגע ובהתאם לכך-תקבע את דרגת הנכות הרצויה לאותו אדם.

חשוב לציין כי יש להבחין בין המושגים הקשורים זה בזה. אחוזי הנכות, הינם מס' כמותי אותו מחשבים המומחים הרפואיים במהלך הבדיקה הרפואית בוועדה לשם קביעת אחוזי הנכות. הקביעה מושפעת ממשתנים רבים, כמו סוג הפגיעה, מידת המוגבלות אותו היא יוצרת, וכן אם נגרמה הצטמצמות בכושר ההשתכרות עקב הפגיעה או המחלה.

האחוזים שנקבעים הינם בהתאם ל"ספר המבחנים" אשר מנחה את הפוסקים הרפואיים לשייך את דרגת הנכות אל הליקוי בהתאם למגבלה ולנסיבות הספציפיות של כל מקרה. לעומת זאת, קצבת הנכות הינה סכום כמותי אשר נגזר כפועל יוצא מן אחוזי הנכות שנקבעו. הקצבה יכולה להינתן באופן של מענק חד פעמי או באופן סדיר חודשי במהלך חייו של הנפגע.

א. קביעת אחוז הנכות הרפואית במידה וישנם מס' ליקויים רפואיים או יותר – במידה ולנפגע ישנם מס' מחלות מתחומים שונים, יש לדעת כי אחוזי הנכות ישוקללו ולא חיבור סכום האחוזים.

ב. ליקויים רפואיים שלא נלקחים בחשבון בקביעת אחוזי הנכות – לעתים קיימים ליקויים רפואיים, אשר אינם מקנים על קביעת אחוז הנכות הכללית. כלומר הליקוי הרפואי אכן קיים, אך לפי ספר המבחנים הוא אינו נלקח בחשבון לקביעת הנכות. ליקוי זה נקרא "ליקוי מנופה".

קצבת הנכות הרפואית – שיעורי קצבה

שיעורי הקצבה תלויים במשתנים שונים ובהם, קיומם של ילדים או בני זוג, קביעת אי הכושר ומידת דרגת האחוזים.

א. נכה או עקרת בית שנקבעו להם דרגת אי כושר של לפחות 74% הם זכאים לקצבת נכות חודשית מלאה לחלוטין.

ב. כמו כן, נכים שהינם בעלי דרגת אי כושר כמו שציינו לעיל, ואחוז נכותם הרפואית הינה לפחות 50% זכאים לקבל עוד קצבה חודשית נוספת-הקצבה תימסר בהתאם לאחוז הנכות הרפואית שנקבעה על ידי המוסד לביטוח לאומי.

ג. לעומת זאת-ניתן לקבל קצבת נכות חלקית לפי דרגת אי הכושר, לנכה או עקרת בית נכה שנקבעו להם דרגת אי כושר השתכרות בין 69 ל74 אחוז.

תוספות לקבלת קצבת נכות

א. תוספת בעבור ילדים ובני זוג אשר מוגדרים על פי הגדרות המוסד לביטוח לאומי כתלויים. שיעור התוספת יכול להגיע עד יותר ממחצית מן הקצבה הבסיסית.

ב. כמו כן, ניתן לקבל על ידי אותו הליך תוספת עבור אלו שהוגדרו כתלויים גם נכים אשר הינם בעלי דרגת אי כושר באופן חלקי. גודל תוספת הקצבה יהיה בהתאם לכך.

מאידך, יש לציין כי המוסד לביטוח לאומי רשאי לבצע הפחתת קצבה בשל הכנסות מעבודה ושלא מהעבודה לנכים שמקבלים תוספת בעד בן זוג וילדים. ראינו כי ישנו קשר הדוק בין אחוזי הנכות לנפגע לבין קצבת הנכות המשולמת לו על ידי המוסד. עם זאת, מדובר במושגים נפרדים הנקבעים כל אחד על ידי משתנים אחרים.

המוסד לביטוח לאומי פועל במסגרת הנחיות וכללים מיוחדים אשר קובעים את הנכות ודרגתה ובהתאם אליה את שיעור הקצבה, כל זאת בהתאם לנסיבות חייו של הנפגע ולנתונים חיצוניים נוספים היכולים להעלות או אף להוריד את שיעור הקצבה.

ראו גם:

אובדן כושר עבודה

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!