איך לעבור את מבחן התלות של המוסד לביטוח לאומי

לשיחת ייעוץ חינם השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר

תוכן עיניינים:

גמלת הסיעוד הינה סוג של גמלה הניתנת על ידי המוסד לביטוח לאומי עבור אנשים מבוגרים אשר הגיעו לגיל פרישה, ואשר מתגוררים בבית באופן תלותי, היינו-מהלך חייהם מצריך עזרה צמודה בכל פעולות היום יום.

כמו כן, לעיתים הנוכחות הצמודה הינה מסיבות ביטחון-כלומר ברגע שמתעורר חשש ממשי  של האדם. מי שזכאי לגמלה יקבל שירותים שונים הכוללים טיפול בבית, ביקור של הזקן במרכז יום לקשיש, אספקה של מוצרי ספיגה ומשדר מצוקה בעת הצורך ואף שירותי כביסה.

המוסד לביטוח לאומי קבע בנוגע לשעות הטיפול השבועיות וימי במרכז היום 3 דרגות לקביעת שיעור הגמלה. החלוקה לדרגות נעשית בהתאם למידת התלות אותה מפתח האדם בזולת עקב מצבו.

א. רמה 1 הינה למי שתלוי בעזרה רבה בזולת ברוב פעולות היום יום.

ב. רמה 2 הינה למי שתלוי במידה רבה מאוד בעזרת הזולת ברוב פעולות היום יום למשך רוב שעות היממה (אך יותר מרמה 1)

ג. רמה 3-תלות מוחלטת בזולת בכל פעולות היום יום בכל שעות היממה וכן מי שצריך השגחה מתמדת בכל זמן.

קביעת הגמלה: בהתאם לתלות באחרים לתפקוד

מעריך תלות מטעם הביטוח הלאומי בודק את יכולת התפקוד בתיאום עם הזקן או איש הקשר. הליך הבדיקה כולל היכרות ואיסוף מידע כלומר – שאלות וצפייה בקשיש ובסביבת המגורים. שאלות על התרופות והמסמכים הרפואיים הנמצאים ברשות הקשיש.

השלב השני הוא בדיקה מעשית, כלומר במקרים בהם המעריך אינו מצליח לגבש החלטה על סמך מידע ודיבור, ייתכן כי הנבחן יתבקש לבצע הדגמה של חלק מן הפעולות הבסיסיות. זהו למעשה המבחן העיקרי הנקרא גם מבחן הADL הבוחן את תפקודו של הקשיש ואת מידת תלותו בזולת.

במסגרת זו ייבחנו הפעולות האלמנטאריות הבאות: קימה ושכיבה, התלבשות, אכילה ושתייה באופן עצמאי, רחצה ופתיחת ברז מים, שליטה על סוגרים וטיפול בצרכים, ניידות בתוך הבית ללא עזרת אדם קרוב. בנוסף, תיבחן מידת הצורך בהשגחה על הקשיש לשמירת ביטחונו ובריאותו, וכן מבחן המגורים-אשר יבדוק האם הקשיש מתגורר לבד או עם בני משפחה.

ההדגמה תיעשה בהסכמה ותוך הקפדה על פרטיות. לאחר סיכום הביקור הכולל דף הסבר והמלצות, הביטוח הלאומי ימסור בתוך שבועיים את החלטתו בעקבות הממצאים אותם העביר המעריך אליהם.

נקודות חשובות הראויות לציון בנוגע להליך בדיקת התלות

א. בדרך כלל הפגישה בין התובע למעריך מתואמת מראש, אך עם זאת, במקרים מסוימים עקב הנסיבות מונחה המעריך לבצע את הביקור ללא תיאום מראש עם התובע.

ב. מותרת ורצויה נוכחות של בן משפחה. בן המשפחה אף יכול להשלים מידע לשאלות.

ג. אין צורך להתפשט. הביקור ייעשה בסלון או ליד שולחן אלא אם כן ישנה סיבה מקשה אחרת.

ד.  בני 90 ומעלה יכולים לבחור להיבדק על ידי רופא מומחה גריאטרי על פני מעריך מטעם הביטוח הלאומי.

ערר על תוצאות בדיקת התפקוד

באם דעתו של מגיש התביעה לגמלת הסיעוד אינה נוחה מקביעת המעריך שהגיע לביתו, ניתן להגיש ערר בכתב הכולל נימוקים מפורטים אל הביטוח הלאומי בתוך 60 יום מיום מסירת ההודעה לקשיש. ועדת העררים אשר נמצאת בשלושה מוקדים בארץ תבחן את הממצאים והערר ותקבע על פיהם מידת התלות ובאם יש לשנותה.

מבחן התלות הינו כלי של המוסד לביטוח לאומי לבחינת הערכת תפקוד הקשיש ומידת תלותו בזולת. בדיקה מפורטת על ידי מעריך תלות אשר בוחנת קיום פעולות בסיסיות ומשתנים נוספים, תקבע את מידת התלות ובהתאם לכך-תיקבע לקשיש מידת גמלת הסיעוד לה הוא זכאי.

ראו גם:

נכות תפקודית לאחר פגיעה בעבודה

אובדן כושר עבודה

זכויות נפגעי תאונות עבודה

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!