זכויות עובדים תאונת עבודה

לשיחת ייעוץ חינם השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר

תוכן עיניינים:

זכויות עובדים תאונת עבודהאם עברת תאונת עבודה או הינך סובל ממחלת מקצוע, לפי חוק ביטוח נפגעי עבודה, יש לך האפשרות לזכות בדמי פגיעה מהביטוח הלאומי ואף גמלאות אחרות. זאת הן עבור שכירים והן עבור עצמאים. החוק מאפשר קבלת דמי פגיעה וגמלאות נוספות לזכויות עובדים תאונת עבודה, ומי שאירעה לו כל פגיעה בעבודה, בזמן העבודה, בדרך לעבודה או בדרך מהעבודה הביתה. גמלאות אלו יוכל הנפגע לגבות לאחר הגשות תביעות מתאימות ואישור הביטוח הלאומי למתן דמי הביטוח. והכל בתנאי שהתביעות חוסות תחת הוראות החוק, ביניהן הצורך להיעדרות מהעבודה בטווח של 12 ימים לפחות. שכן, עובד נעדר פחות מ-12 יום, לא תהא לו זכאות מהביטוח הלאומי, אלא מהמעסיק כשכיר או כלל לא כעצמאי. ובפן השני, ככל שנעדר עובד בזמן הארוך מ-12 ימים, יהא זכאי לזכאות דמי הפגיעה בגין תאונת העבודה. בנוסף לזכאות זו ישנן זכאויות נוספות עליהן יפורט במאמר זה.

איזו פגיעה ברת דמי פגיעה?

כל פגיעה בעבודה אשר מוכחת לפי החוק תהא זכאית לדמי פגיעה ואף קבלת גמלאות נוספות, בכל אירוע אשר אירע כתאונת עבודה או כמחלת מקצוע. או אז תוכל לתבוע מהמוסד לביטוח לאומי לדמי פגיעה. לעניין תאונה בעבודה, זו תיחשב כתאונה שאירעה תוך כדי עבודה, בדרך לעבודה, או בדרך מהעבודה חזרה הביתה. וכן, תאונה שנגמרמה עקב ביצוע העבודה, בין אם אצל ארגון גדול, מעסיק או מי מטעמו, וכיוצא בזה. זאת עבור עובד שכיר. ואילו בעבור עובד עצמאי, תאונת עבודה תיחשב לכזו שהתרחשה תוך כדי ביצוע משלח ידו, בדרך אל העבודה או ממנה הביתה. 

לעניין דמי פגיעה בעקבות מחלת מקצוע, מדובר במחלה אשר מוגדרת ככזו לפי התקנות. כלומר, פגיעה שאירעה למבוטח עקב עבודתו השוטפת, תחת דרישות החוק כפי הוויתו. לפי תקנות החוק, עובד אשר חלה במחלת מקצוע עקב עבודתו, בין אם אצל מעסיקו או אצל מטעמו, יחשב הדבר לתאונה עבודה. ואילו עבור עובד עצמאי, תיחשב תאונת עבודה לכזו שהתרחשה עקב משלח ידו במהלך העסקים הרגיל. מחלת מקצוע היא גם מצב בו עובד חלה במחלה שאיננה מופיעה בתקנות ברשימת מחלות המקצוע, אך למרות זאת, נקבע לפי חוות דעת מומחה כי קיים קשר סיבתי בין מחלת המקצוע לבין העבודה השוטפת בה עבד המבוטח.

מהם סוגי גמלאות להם אוכל להיות זכאי?

זכויות עובדים תאונת עבודה מתחלקות לכמה סוגם, ביניהם סוגים שונים של גמלאות, קביעת אחוזי נכות, קצבאות חד פעמיות ועוד. לאחר הגשת התביעות, בוחן אותן הביטוח הלאומי, מחליט על פי הנתונים שלפניו, בהתאמה לחוק, אילו קצבאות ישולמו לנפגע.

הפופולארית ביותר מבין הגמלאות היא גמלה בדמות קבלת דמי פגיעה. זהו תשלום יומי לעובד אשר נפגע במהלך ביצוע עבודה, ואשר נעדר במשך תקופה בת יותר מיומיים, אך לא יותר מ-91 ימים. כאן, לפי החוק, נקבעת הזכאות על סמך "תעודת אי כושר לנפגע בעבודה". תעודה זו יש להשיג על ידי הרופא המטפל בבית החולים. יצויין, כי החל משנת 1997, התשלום לשכירים עבור תשעת ימי הפגיעה הראשונים נעשה על חשבון המעסיק, ואילו לעצמאים איננו בר תשלום. בשנת 2005 עלה מניין ימים זה מתשעה ל-12. כלומר, אירוע תאונת עבודה ייחשב לבר זכאות לדמי פגיעה ככל שהמבוטח שהה בחופש מחלה לפחות 12 ימים. אם שהה המבוטח פחות מ-12 ימים, והוא שכיר, המעסיק משלם. ואילו אם עצמאי- אין מקבל תשלום כלל. גמלה זו משולמת באופן חד פעמי לאחר אישור התביעה.

בנוסף לכך, יכול וישנה האפשרות בעניינך לקבלת גמלת נכות, אשר מתחלקת למספר סוגים. הסוג הראשון הוא גמלת נכות מעבודה. גמלת נכות מעבודה משולמת למי אשר נפגע במהלך עבודתו, וכן אשר אישרה ועדה רפואית את נכותו בנתון של 9 אחוזים לכל הפחות. נכות זו יכול שתתקבל באופן זמני (קצבת נכות זמנית), ויכול שתקבע כיציבה וקבועה (קצבת נכות קבועה). קצבת הנכות הזמנית מתקבלת כאשר לא ידוע מה יהיה מצב המטופל בעתיד, הקרוב או הרחוק. קצבת נכות קבועה תתקבל כאשר מצב המטופל יציב וידוע עתידו. גמלה זו משולמת בכמה אופנים. עבור מי שנכותו בת 9-19 אחוזים- משולמת באמצעות מענק חד-פעמי; עבור מי שנכותו בת 20 אחוזים ויותר- משולמת כקצבה חודשית. בנוסף, אפשרות לקביעת דרגת נכות, הנקבעת לפי אחוז הנכות הרפואית אשר מקנה גם היא קבלת קצבה מסוימת. גובה תשלום קצבה זו נקבעת לפי שכרו של המבוטח ברבע השנה שקדמה לפגיעה, בסך של כ-75 אחוזים מסך שכר זה.

סוג אחר ומעט שונה, שבמקרים מאד ספציפיים ניתן לקבל היא גמלת התלויים, והיא משתלמת כמובן עבור שאיריו (יורשיו) של נפגע אשר נהרג בעקבות פגיעה בעבודה. גמלת התלויים משולמת לאלו אשר היו תלויים בו בפרנסתו בזמן שבו נהרג. ישנה גם קצבה המשתלמת לאלמנה צעירה בטווח הגילים 40-50, ושאין לה ילדים. כמו כן ישנם גם הוצאות ריפוי, הכוללות ימי אשפוז ושיקום רפואי, אשר משתלמות לנפגעים לו על ידי קופות החולים. קופות החולים מקבלות כמובן את התשלום מהמוסד לביטוח לאומי.

בנוסף, ישנן זכאויות נוספות וחשובות לא פחות והן זכאות לשיקום מקצועי לנפגע עבודה, ככל שנקבעה נכותו כבת 10 אחוזים לפחות. וכן, בתנאי כי אינו מסוגל לחזור לעבודתו הקודמת או לעבוד בעבודה אחרת. זכאויות נוספות נגישות הן סיוע כספי בהתאם לחוק ולתקנות כמו סיוע בדיור, שיקום כלכלי, סיוע ברכישת רכב ועוד. זכאויות אלו ניתנות רק עבור דרגת נכות גבוהה יחסית, החל מ-20 אחוזים ויותר, ולפי החלטתו של המוסד לביטוח לאומי.

ככל שחווית כל פגיעה בעבודה או הינך סובל ממחלת מקצוע, או אם יש לך החשד לכך, נשמח לבדוק עימך זכויות עובדים תאות עבודה, וללוות אותך בהליך מול הביטוח הלאומי. צור עימנו קשר ונשמח לסייע.

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!