מחלת מקצוע – זכויות הנפגעים

לשיחת ייעוץ חינם השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר

תוכן עיניינים:

החוק בישראל מכיר בשני סוגים של פגיעה מעבודה המקנים זכויות שונות: תאונת עבודה ומחלת מקצוע. מאמר זה יתמקד בסוג השני, מחלת מקצוע. מחלת מקצוע הינה מחלה אשר הלוקה בה הצליח להוכיח כי לקה במחלתו כתוצאה ישירה מעבודתו. על מנת שאדם יוכר כלוקה במחלת מקצוע עליו לעמוד בקריטריונים הקבועים בחוק.

המחלות המוגדרות בחוק כמחלות מקצוע

החוק אינו מקבל כל מחלה שהיא כמחלת מקצוע. רשימת מחלות המקצוע הינה רשימה סגורה. כלומר, רק המחלות המופיעות ברשימה יכולות להיחשב כמחלות מקצוע. בנוסף, יכולים לתבוע הכרה כחולים במחלת מקצוע, רק אנשים אשר לקו במחלה לאחר המועד בו היא נכנסה לרשימה.

כלומר, אם אדם חלה במחלה לפני שהיא נכללה ברשימת מחלות במקצוע, גם אם ניתן להוכיח כי מחלתו נגרמה בעקבות עבודה, הוא לא יוכר כחולה במחלת מקצוע. למרות שהרשימה היא רשימה סגורה ונוקשה, ישנם מצבים חריגים בהם בהליך משפטי ובכפוף לחוות דעת מקצועית ניתן להוכיח כי מחלה מסוימת נגרמה בעקבות עבודה, ולמרות שאינה מופיעה ברשימה הסגורה היא תוכר כמחלת מקצוע. אולם מצבים אלה הם נדירים ויוצאי דופן.

כלל נוסף והכרחי להכרה במחלה כמחלת מקצוע הוא כי התובע יצליח להוכיח קשר סיבתי מובהק בין המחלה לבין העבודה. כלומר, יתכן שאדם חלה במחלה במהלך עבודתו, אך עליו להוכיח כי העבודה בלבד ולא גורמים אחרים גרמו למחלה. לדוגמה, אדם שעובד בעבודה הכרוכה בלחץ ומתח רבים לקה בהתקף לב.

אולם בבדיקה מסתבר כי כבר לפני האירוע הוא סבל מכולסטרול גבוה ויתר לחץ דם. במצב זה הוא לא יוכל לטעון כי התקף הלב נגרם בעקבות תנאי העבודה כי לא יוכל להוכיח שהם ורק הם גרמו למחלתו.

חשיפה לחומרים מסוכנים דוגמא למחלות מקצוע

מחלות בכלי הנשימה הנגרמות בעקבות שאיפת חומרים מסוכנים, מחלות עור הנגרמות מחשיפה לחומרים או מחלות סרטן הכרוכות בחשיפה גבוהה לחומרים מסרטנים.

אסטמה הקשורה לשאיפת חלקיקי עץ ונסורת, אבק או אבקות מסוגים שונים. מחלות שלד ושרירים שנגרמו משחיקה ומאמץ יתר עקב עבודה.

זכויות המוקנות למי שהוכר כלוקה במחלת מקצוע

דמי פגיעה

זהו סכום כסף המשולם ללוקה במחלת מקצוע כפיצוי על אובדן השכר שנגרם לו בעקבות המחלה. הפיצוי משולם בעד אובדן ימי עבודה על ידי חישוב שכר יומי מתוך השכר שקיבל הנפגע טרם מחלתו. דמי פגיעה משולמים עד לתקופה של 13 שבועות.

גמלת נכות מעבודה

אדם שהוכר כלוקה במחלת מקצוע ואשר בעקבותיה הוא נותר עם נכות לצמיתות, זכאי להגיש בקשה לקבלת גמלת נכות מעבודה. גמלת הנכות הינה סכום חודשי המשולם בהתאם לדרגת הנכות.

מימון טיפולים רפואיים ומכשור רפואי: אדם שהוכר על ידי המוסד לביטוח לאומי כלוקה במחלת מקצוע זכאי למימון מלא עבור ההוצאות והטיפולים הרפואיים הכרוכים בטיפול במחלתו.

גמלת ניידות

מי שהוכר כלוקה במחלת מקצוע ואשר בעקבות מחלתו זקוק לרכב על מנת לנוע ממקום למקום זכאי לגמלת ניידות המיועדת למימון הוצאות הרכב.

שיקום מקצועי

הלוקים במחלת מקצוע אשר אינם יכולים לחזור למקצועם הקודם עקב מחלתם זכאים לשיקום מקצועי מטעם המוסד לביטוח לאומי. השיקום כולל אבחון פסיכולוגי תעסוקתי, מימון מלא של לימודי המקצוע החדש בכל טווח המקצועות (עד כדי מימון לימודים אקדמיים), תשלום קצבת מחיה במהלך תקופת הלימודים וכן מימון דמי נסיעה וצרכי לימוד.

כמו כן, במידת הצורך ניתן סיוע עם תום הלימודים במציאת עבודה. אנשים שהוכרו כלוקים במחלה שנגרמה בעקבות עבודה זכאים לזכויות שונות מן המוסד לביטוח לאומי.

ראו גם:

זכויות נפגעי עבודה

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!