אסטמה תעסוקתית

לשיחת ייעוץ חינם השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר

תוכן עיניינים:

מחלת מקצוע הינה מחלה אשר נגרמת בעקבות עבודה. מחלת מקצוע מזכה את העובד בפיצוי מטעם ביטוח לאומי. אסטמה תעסוקתית הינה מחלת אסטמה אשר התפתחה עקב חשיפה לחומרים או לתנאים במקום העבודה אשר הובילו להופעת המחלה.

עובד אשר הוכר על ידי רופא תעסוקתי ועל ידי ביטוח לאומי כחולה באסטמה תעסוקתית, יהיה זכאי לפיצוי זמני אם המחלה הינה ברת חלוף, או לקצבת נכות קבועה אם המחלה הופכת לכרונית. על הגורמים למחלה והתהליך שיש לעבור כדי שהמחלה תוכר כאסטמה תעסוקתית, במאמר שלפניכם.

מהי מחלת מקצוע?

מחלת מקצוע הינה מחלה אשר החולה לקה בה בעקבות מקצועו. מדובר במחלה אשר לא הייתה חלק מחיי החולה לפני שהחל לעבוד בעבודה זו, ואשר התפתחה תוך כדי עבודה. כמו כן צריך להימצא קשר ישיר בין העבודה ותנאי העבודה לבין התפתחות המחלה.

רשימת המחלות המוכרות על ידי ביטוח לאומי כמחלות מקצוע הינה רשימה מוגבלת וסגורה. רק אנשים שלקו במחלות אשר מופיעות במחלה זו, יוכלו להגיש תביעה ולקבל הכרה כחולים במחלת מקצוע.

אסטמה תעסוקתית היא אחת מהמחלות המוכרות כמחלת מקצוע.

מהי אסטמה תעסוקתית?

מחלת האסטמה הינה מחלה הקשורה לדרכי הנשימה. תסמיני המחלה הם קוצר נשימה וקשיי נשימה בזמן מאמץ, או במקומות סגורים וחנוקים.

ההנחה הרפואית היום כי מחלת האסטמה נגרמת בעקבות אלרגיה. קוצר הנשימה והקושי לנשום נגרמים עקב ריר צמיגי המצטבר בדרכי הנשימה ומקשה על דרכי הנשימה של החולה.

אסטמה כמחלה מתפתחת לרוב בגיל הילדות.

אסטמה תעסוקתית הינה מחלת אסטמה אשר התפתחה בעקבות שאיפת חומרים שונים בכמות מוגברת במקום העבודה אשר הביאו לתופעה אלרגית שתוצאותיה הן האסטמה.

אילו סוגי מקצועות חשופים לסיכון של תחלואה באסטמה תעסוקתית?

ישנם בעלי מקצוע רבים החשופים לחומרים שונים ונמצאים בסיכון ללקות באסטמה תעסוקתית:

  • מורים העובדים עם גירים וחשופים לאבקת הגיר.
  • עובדי מספרה, החשופים לחלקיקי שיער ולחומרים שונים.
  • עובדי נגריות החשופים לשבבי עץ.
  • עובדי מוסך החשופים לפיח ולחומרים שונים.
  • עובדי מחסן החשופים לאבק ולטחב.
  • צבעים החשופים לשאיפת צבע.
  • עובדי ריתוך החשופים לשאיפת חלקיקי מתכת.
  • עובדי תעשיית היהלומים, החשופים לשאיפת אבק היהלום תוך כדי עבודת הליטוש.
  • עובדים במפעלי טקסטיל.
  • עובדים החשופים לשאיפת עשן ופיח.
  • עובדים אשר עבודתם כרוכה בחשיפה לסוגי אבקות שונים: מפעלי טלק, עובדים עם קמח, ועוד.
  • עובדים החשופים לזיהום אוויר של כלי רכב: נהגי אוטובוסים, עובדי תחנות אוטובוס, עובדי מוסך, נהגי משאיות וכדומה.
  • עובדים העובדים עם חומרים כימיים כגון: דבק, צבעים, אגני חמצון, עובדי מעבדות.

מה הפרוצדורה הנדרשת מאדם שלקה באסטמה וסבור שמחלתו הינה מחלת מקצוע?

אדם שלקה באסטמה בגיל מבוגר וסבור שהגורם לאסטמה הינו מקום עבודתו, מומלץ שיפנה בהקדם האפשרי לרופא תעסוקתי.

במידה ורופא תעסוקתי יאשר כי המחלה ממנה סובל האדם הינה אסטמה תעסוקתית עליו להגיש בקשה למוסד לביטוח לאומי להכרה כחולה במחלת מקצוע. במידה והאדם אינו מסוגל לעבוד בעקבות הפגיעה, הוא יהיה זכאי לקבל קצבה זמנית למשך 3 חודשים – בעיקר במקרים של אסטמה חמורה

כמו כן בתקופה זו הוא יהיה זכאי לקבל טיפול רפואי חינם במחלת המקצוע בה לקה.

במידה והטיפול אינו עוזר והרופאים קובעים כי האסטמה הינה כרונית, יהיה זכאי התובע להגיש בקשה לקבלת קצבת נכות. על מנת לקבל קצבת נכות יש להופיע בפני ועדה רפואית של ביטוח לאומי אשר בסמכותה הבלעדית לקבוע האם האדם זכאי לאחוזי נכות אם לאו.

במידה והתובע מוכר כנכה הוא זכאי לקצבת נכות קבועה וכן לשיקום מקצועי על חשבון ביטוח לאומי.

אסטמה תעסוקתית הינה מחלת מקצוע המזכה את הלוקים בה בזכויות מן המוסד לביטוח לאומי.

אסטמה הינה מחלה נשימתית בריאות, אשר יכולה להיגרם באופן מולד עקב נטייה גנטית, ומנגד גם יכולה להיות נרכשת עקב גורמים סביבתיים שונים. אסטמה תעסוקתית (הנקראת לעתים קצרת בעגה הרפואית) הינה סוג מסוים של אסטמה, הנגרמת עקב חשיפה ממושכת במקום העבודה לחומרים שונים המזרזים או גורמים להתפתחותה של האסטמה.

האסטמה נישאת על ידי האוויר ובכך פוגעת בתפקוד הנשימה והריאות עקב נשיאתם של החומרים באוויר אל גוף העובד למשך זמן רב. לכן האסטמה נישאת בד"כ על ידי חומרים באמצעות: עשן, פיח, גזים רעילים, אבק, אדים ועוד. ניתן לאפיין את התסמינים לקיומה של האסטמה על ידי קשיים ניכרים בנשימה, הפרעות בזרימה סדירה של האוויר אל הריאות ואף בהפרעות נוספות בתגובות דרכי הנשימה.

מקובל לחלק את האסטמה התעסוקתית לשני סוגים שונים:

א. אסטמה אשר קיננה בעבר בגופו של התובע, אך החשיפה אל החומרים השונים במהלך העבודה היוותה זרז וטריגר להתפרצות המחלה בגוף התובע.

ב. אסטמה אשר הינה תוצר ישיר וטהור של ההיחשפות הממושכת לחומרים שונים בעבודה. החומרים יכולים להיות מסוכנים (כחומרי הדברה, חומרים כימיים) ואף חומרים לא מזיקים (גיר, אבק, אדים שונים) אשר שימוש וחשיפה ממושכת אליהם גורמת לנזק אסמטי.

בשונה מן המקובל לחשוב, אסטמה תעסוקתית יכולה להיגרם במגוון רחב של סביבות עבודה. לרוב חושבים כי התפרצות האסטמה מועדת במפעלי תעשייה וייצור כבדים, אך לא כך הדבר. כל עבודה הטומנת בחובה היחשפות לחומרים מסוכנים כחומרי הדברה או ייצור יכולה לגרום לכך. כך למשל יכולה להתאפשר התפרצות במקומות עבודה כתעשייה ביוטכנולוגית ורפואית למשל.

במקרים בהם עובד סובל מאסטמה או מראה תסמינים שונים להתפרצות (למשל-התפרצות בגיל מבוגר יחסית), מהווה הדבר אינדיקציה לחשד לאסטמה תעסוקתית-היינו שמקור הסיבה לפרוץ המחלה הינה עקב החשיפה הממושכת בעבודה לחומרים גורמי האסטמה.

פיצויים לעובד הנפגע מאסטמה תעסוקתית

עובד החש כי האסטמה שהוא חווה הינה אסטמה תעסוקתית, יכול להגיש תביעה לביטוח הלאומי להכרה במחלתו כ"מחלת מקצוע". לשם כך עליו לעמוד בשורה של תנאים, אשר יוכיחו כי אכן המחלה המתרחשת בריאותיו הינה תוצר ישיר של החשיפה הממושכת בעבודה.

כמו כן, מעבר לדרישה לקביעת הנכות הצמיתה כמחלת מקצוע, ניתן לדרוש מן המוסד לביטוח לאומי דמי פגיעה-אשר מהווים פיצוי על אובדן ההשתכרות בתקופה שקדמה אל התפרצות המחלה.

הליכי מימוש זכויות רפואיות לסובל מאסטמה תעסוקתית

במידה ואכן הכיר המוסד לביטוח לאומי במחלה וכי יש קשר סיבתי בין המחלה שהתפרצה לבין התעסוקה הממושכת, ההליך יעבור לוועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי אשר יבחן את מצבו של התובע לשם קביעת דרגות נכות ופיצויים.

סוג הפיצויים שיכול להיקבע הינו משתנה ובלתי קבוע, והינו תלוי בחומרת מצבו של התובע. על בית הדין לבחון באופן יסודי קיומם של פרמטרים רפואיים אשר יהוו אינדיקציה לחומרת המחלה אצל התובע.

אסטמה תעסוקתית בראי הפסיקה

אסטמה תעסוקתית הוכרה בבית הדין לעבודה בשורה ארוכה של פסקי דין, אשר באמצעות שימוש בדוקטרינת המיקרו טראומה הכירו בה כ"מחלת מקצוע". אכן, במקרים בהם ישתכנע בית המשפט/הדין באמצעות תיעוד והוכחות מוצקות, כי האסטמה בה סובל התובע הינה תוצר ישיר וברור של החשיפה הממושכת, ובכך הקשר הסיבתי הדרוש מתקיים, ייפסקו פיצויים לתובע.

אסטמה תעסוקתית הינה סוג של אסטמה היכולה להתפתח במקום העבודה עקב היחשפות לחומרים שונים הגורמים להתפרצותה. במידה ואכן התרחשה המחלה, העובד יוכל לתבוע פיצויים על ידי תביעה למוסד לביטוח לאומי בגין הכרה במחלתו כ"מחלת מקצוע".

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!