משמעות העבודה עם חומרים מסוכנים

לשיחת ייעוץ חינם השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר

תוכן עיניינים:

עבודה עם חומרים מסוכניםחומרים מסוכנים הם חומרים במצב מוצק, נוזל או גז אשר עלולים לגרום נזק לכל הבא במגע עמם, אנשים, בעלי חיים או צמחים ולסביבה בכללה. חומרים נחשבים כמסוכנים כתוצאה ממגוון מאפיינים ומסיבת היותם רעילים, דליקים, מסרטנים או בעלי תכונות של קרינה.

למה משמשים החומרים המסוכנים?

חומרים מסוכנים באים בשימוש בענפי החקלאות, הרפואה, המסחר, בתעשייה, במעבדות ואף בשימושים ביתיים משתמשים בחומרים ותרכובות כימיות. מרבית החומרים הללו הנם רעילים וישנו סיכוי שהם יפלטו לסביבה כתוצאה מתהליכי שימוש וייצור שונים. נמצא כי החומרים מהווים סכנה לאדם בין אם ההיחשפות אליהם היא ישירה או עקיפה. זאת, כתוצאה מהזיהום של משאבי הטבע השונים כגון מקורות המים, הים והחופים, האדמה והאוויר.

נמצא כי בישראל קורים בכל שנה ארועים הקשורים לחומרים אלו. כאשר עובדים עם החומרים המסוכנים, ארוע מסוג זה הנו בעצם מקרה לא מבוקר או אפילו תאונה, שבה האדם ואף הסביבה נמצאים בסיכון כתוצאה מדליקות, שפכים, פיזורים לא מבוקרים, שרפות ואידוי. מקרים כאלו יכולים אף להתרחש במהלך עבודה בייצור החומרים, שינוע שלהם, אחסון או שימוש, ואז התאונות נחשבות לתאונות עבודה.

כיצד יכולים המפעלים והתעשיות  להקטין את הסיכון בשימוש בחומרים מסוכנים?

בזמן הובלה של חומרים מסוכנים נדרשים אמצעי זהירות מירביים. יש לנקוט משנה זהירות באחסון, בשימוש שנעשה בהם, ואף בטיפול בסילוקם בתור פסולת. כיום ישנם חוקים מסודרים לגבי אופן הטיפול בחומרים אלו. ישנן תקנות הנוגעות להובלה ימית של החומרים המסוכנים, הובלה יבשתית או בדרך האוויר.

במהלך העבודה נוצרת פסולת תוך כדי ביצוע תהליכים מגוונים. פסולת זו המכילה רעלים, מחייבת טיפול ייחודי בזמן התהליכים שהיא עוברת, כולל ייצורה, שינועה ואחסנתה.

כיצד ניתן להפחית פסולת מסוכנת?

יש להפחית או למנוע את כמות הפסולת כבר בעת הייצור תוך כדי ייעול התהליכים של הייצור או תכנונם מחדש, הן במפעלים קיימים והן במפעלים חדשים. ההשקעה בתהליכים המשופרים משתלמת בטווח הארוך גם למפעלים התעשייתיים וגם לסביבתם. כך, מלבד ההגנה הסביבתית נוצרות גם תשואות כלכליות.

ישנה אפשרות למחזר את הפסולת הרעילה, כך נחסכים חומרי גלם, שינועים מיוחדים, הטמנות מיותרות ועלויות הטיפול. ניתן להשתמש בפסולת ולשרפה ובכך משיגים אנרגיה. במידה והפסולת אינה ניתנת לניצול מכל סוג שהוא, אזי אפשר להטמין, לשרוף או לטפל בה בדרך ביולוגית.

ישנה גם מערכת רישוי ארצית בנוגע למניעת ארועים הקשורים בעבודה עם חומרים מסוכנים. ניתנים פתרונות מקצועיים ופיקוח.מפעלי תעשיות אשר מזהמים את הסביבה שלא כחוק, מקבלים קנסות כבדים והתראות והם אף נתבעים לדין בגין אי מילוי ההוראות.

כמו-כן מעודדים את המפעלים למחזר פסולת רעילה. כמחציתה מיועדת לשימוש חוזר במפעלי התעשייה השונים, ונמצא כי רק כרבע מועבר לטיפול באתר פינוי, שם הפסולת המסוכנת מקבלת טיפול מיוחד.

ראו גם:

תסמונת רנו ופגיעה בעבודה

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!