הידבקות במחלה במהלך העבודה

לשיחת ייעוץ חינם השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר

תוכן עיניינים:

מרבית האנשים שעובדים למחייתם כשכירים נחשפים מתוקף עבודתם לאוכלוסייה מגוונת. במיוחד בקרב נותני שירותים, אך לא רק אצלם, ישנו סיכוי לא קטן להידבק במהלך העבודה במחלה כלשהי. כאשר מדובר במחלה שגרתית כגון צינון, נזלת, דלקת גרון או ווירוסים שונים, קשה לבוא בטענות כלפני המעסיק.

יחד עם זאת, בתי המשפט הכירו לא פעם בהדבקות במחלה בתור תאונת עבודה או מחלת מקצוע, על כל המשתמע מכך.

אחריות המעסיק

כשהמעסיק אמור היה לנקוט צעדים סבירים למניעת הידבקות במחלות אך לא עשה כן, אזי מדובר בהתנהגות רשלנית שבתנאים מסוימים תקנה לעובד סעדים מתאימים.

מחלות על בסיס יומי

המקרים הנפוצים ביותר שבהם על המעסיק לנקוט צעדים להקטנת הסיכון להידבקות במחלות בקרב עובדיו הם כאשר מדובר על בית חולים או על מוסד אחר שבו משוכנים חולים מדבקים, רבים מהם קשים. עובדי מערכת הבריאות ובניהם רופאים, אחיות, אנשי כוח עזר ובעלי מקצוע פרה רפואיים, נמצאים במגע יומיומי עם אוכלוסיה גדולה של חולים.

מטבע הדברים, על המעסיק ועל העובד לנקוט משנה זהירות בטיפול בחולים, אך למעסיק ישנה במקרים אלה אחריות מיוחדת. במידה ולא יפעל כפי שראוי וכפי שמצופה ממנו לפעול, עובד שחלה עשוי להיות מוכר כנפגע עבודה והמעסיק עשוי למצוא את עצמו נתבע לדין.

מה לעשות ומה לא לעשות

מעסיק שמעוניין לנהוג כהלכה, גם מן הבחינה המוסרית וגם מהבחינה החוקית, צריך לפעול על פי כמה כללים של עשה ואל תעשה.

הדרכה מתאימה – באחריות המעסיק לספק לעובדים השונים את ההדרכה המלאה שתקטין למינימום את סיכוי ההידבקות במחלות שונות.

אספקת חומרי חיטוי – על המעסיק, בית החולים או המוסד הרפואי, לספק לעובדים את הכלים הנחוצים בכדי לשמור על היגיינת מכסימלית. אספקת אמצעים אנטיספטיים לחיטוי הידיים, הקפדה על לבוש ממוגן במקרה הצורך, אספקה של כפפות, מסכות פנים וכן הלאה.

רענונים – לא די להעביר הדרכה מתאימה לעובד חדש בעת קבלתו לעבודה. באחריות המעסיק להעביר רענונים מתאימים מפעם לפעם, בהתאם לרמת הסיכון שמצופה מהעובד לקחת או שעימה הוא מתמודד.

מבדקים – ראוי שמעסיקים יערכו מבדקים שיאמתו או ישללו את רמת הידע והמיומנות של העובדים הנמצאים במגע על מעבירי מחלות מסוכנות.

לא לסמוך – לגוף כגון בית חולים או מוסד דומה לו אסור לסמוך על כך שעובדיו יודעים מה עליהם לעשות וממה עליהם להימנע. תליית שלטי אזהרה ותזכורת שפונים לאנשי הסגל הבכיר והזוטר יכולים לסייע בהקטנת התאונות שמובילות להדבקה.

למי פונים

כאשר מדובר באוכלוסיית השכירים שעובדים במוסדות לאספקת שירותי בריאות, ישנם מקרים שבהם עובדים נדבקים במחלות קשות. לעיתים, המחלות הללו יביאו לפגיעה מהותית באיכות חייו של העובד ויש כאלה שאף נאלצו לעזוב את מקום עבודתם כתוצאה מחומרת המחלה שבה חלו.

במידה וקיים סיכוי שמחלה מידבקת הועברה לעובד בשל פעולה לא נכונה או לא מספקת של המעביד, ניתן לפעול במספר מישורים, המישור הראשון הוא פנייה לבית המשפט והמישור השני הוא פנייה למוסד לביטוח לאומי. בית המשפט יוכל לנקוט עמדה בשאלה העקרונית של אחריות המעביד וכן בשאלת גובה הפיצויים. המוסד לביטוח לאומי יעניק לחולה גמלה או קצבה במידה ותביעתו תאושר על ידי ועדה רפואית.

ראו גם:

תאונת עבודה במהלך סמינר

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!