המוסד לבטיחות וגהות

לשיחת ייעוץ חינם השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר

תוכן עיניינים:

תאונות עבודה הן דבר רציני – הן גוררות עלות נכבדת לעובד הנפגע, למעביד שאצלו התרחשה התאונה וכן לציבור בכללותו, שכן ביטוח לאומי נושא פעמים רבות בעלות הטיפול בעובד. טבען של עבודות רבות הוא כי העובדים בהן חשופים לסכנות, פציעות ונזקים אחרים שנגרמים בשל סביבת העבודה.

מתוך ההכרה בכך, פועל בישראל מוסד ציבורי ללא כוונת רווח, שמטרתו המרכזית היא הגברת המודעות לסכנות במקום העבודה, ופיתוח דרכים למניעת תאונות ושמירה על הבטיחות במקומות העבודה. מוסד זה, אשר פועלו אינו מוכר לציבור הרחב, הוא "המוסד לבטיחות וגיהות", שפעילותו מוסדרת בחוק.

המוסד לבטיחות וגיהות פועל כארגון שלא למטרות רווח, תחת פיקוחו של משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה והשר העומד בראש משרד זה. מטרתו המרכזית של המוסד היא הגברת המודעות לנושא הבטיחות בעבודה ומניעת תאונות ופעילות יזומה להפחתת כמות התאונות. מטרה זו מבוצעת על-ידי פרסום חומרים בנושא, העברת הדרכות במקומות העבודה והעמדה של מידע בתחומי עיסוקו של המוסד לרשות הציבור הרחב.

הגדרת תפקידיו של המוסד

על פי חוק "ארגון הפיקוח על העבודה", למוסד לביטחות וגיהות מספר משימות עיקריות, שהן:

א.       לפעול בתחום ההסברה וההדרכה בנושא הבטיחות בעבודה

ב.       לנהל מחקר בנושא בטיחות ומניעת תאונות במקומות העבודה

ג.        לסייע בהפצת הידע באמצעות מינוי והכשרת נאמני בטיחות בעבודה

ד.       לסייע ולייעץ לגופים במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

ההדרכות מטעם המוסד

לצורך הפצת הידע בדבר הבטיחות בעבודה, עורך המוסד הדרכות בנושאים שונים כגון: הכשרת נאמני בטיחות, עבודה בגובה, הפעלת ציוד כבד וכדומה. ההדרכות נערכות על-ידי המוסד במקומות לימוד יעודיים, אך מעסיק המתקשר עם המוסד יכול לתאם הדרכה במקום העבודה עצמו (לרוב – מפעל או אתר בנייה). על-אף שמדובר בארגון ציבורי, הדרכות הללו הן בתשלום, אם כי יש שירותים רבים שמציע המוסד בחינם.

לצד פעילות ההכשרה וההדרכה מציע המוסד סיוע לגופים שונים בעמידה על כללים נאותים של בטיחות וגיהות במקום העבודה. עובדי המוסד מגיעים לגופים ומפעלים לפי בקשתם, ומבצעים סקרי גיהות ובטיחות. מטרתם של אלו היא הצבעה על סיכונים שונים במקום העבודה, הצעת מתווה לשמירה על תנאי עבודה נאותים, מניעת תאונות והכשרת העובדים לצורך שמירה על הבטיחות.

במסגרת זו מפיק המוסד ירחונים ועלונים הסברתיים הניתנים לחלוקה לעובדים. כמו-כן, המוסד מאפשר להזמין ממנו ישירות (בפקס או באתר האינטרנט) פרסומים שונים – חוברות, עלונים ושלטים – שכולם נועדו להעלות את המודעות לסכנות שאורבות במקום העבודה.

הקשר הגאוגרפי בין המוסד לבין מפעלים ומעסיקים

לצורך קשר ישיר ל"שטח" פועל המוסד לבטיחות וגיהות במתכונת של מחוזות גאוגרפים – תל אביב, חיפה, ירושלים והדרום. סניף המוסד בכל מחוז אחראי על כל הפעילות המתבצעת באותו מחוז, והקשר אל הגופים העסקיים באיזור נעשה באמצעות הסניף המחוזי.

לצד החלוקה למחוזות מפעיל המוסד שירות יחודי ומעניין – ניידות בטיחות. ניידות אלו הן משאיות המגיעות למקום העבודה ובהן עוברים העובדים סדנאות שונות באופן אינטראקטיבי מול מחשבים. כיום פועלות ארבע ניידות אותן ניתן להזמין למקום העבודה. לאור ההבנה כי באתרי בנייה נמצאים עובדים רבים שאינן ישראלים, הניידות מאפשרות למידה והדרכה גם בשפות רומנית, סינית, ערבית וטורקית.

ניידות המגיעות למפעלים אחרים מציעות הדרכה בערבית, עברית ורוסית. מלבד הנוחות שבהגעת הניידת למקום העבודה, יתרון נוסף של אפשרות זו טמון בעובדה שלא נגבה על כך תשלום כלשהו. לצד כל האמור לעיל מפעיל המוסד גם מחלקת גיהות, שמהווה גוף מקצועי העוסק בבחינת נושאים בטיחותיים שונים.

לדוגמה, המוסד בוחן את הסיכון הכרוך בשימוש בחומרים ואמצעים שוניים, לצורך יידוע המשתמשים בהם על הסכנות. ולבסוף, מחלקת המידע של המוסד מעמידה גופי ידע גדולים בתחומי הבטיחות והגיהות לרשות הקהל הרחב, בין היתר באמצעות אתר האינטרנט היעיל והנוח של המוסד.

מאמרים נוספים בנושא:
מהי תאונת עבודה?
מחלות מקצוע
עבודה בתנאי רעש
עבודה עם מכשירים רוטטים

פגיעה בעבודה

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!