תאונת עבודה – מה מגיע לי?

לשיחת ייעוץ חינם השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר

תוכן עיניינים:

כאשר מתרחשת תאונת עבודה, העובד שנפגע זכאי לפיצויים. ניתן לקבל פיצויים מטעם 3 גופים שונים. אז מה מגיע לכם בגין תאונות עבודה? המאמר הבא הוא בשבילכם. 

 

תאונת עבודה מה מגיע לי- מה זה בכלל?

תאונות עבודה הן תאונות המתרחשות בעבודה. תאונת עבודה היא למעשה פגיעה שספג עובד במהלך העבודה. ברוב המקרים, תאונות עבודה יהיו פגיעות פיזיות. עם זאת, יש לקחת בחשבון שלעתים הפגיעה תהיה נפשית ותוביל לנזקי נכות. כמו כן, יכולים להיות מקרים חריגים של אירוע מוחי, או אירוע לב שהתרחש במהלך העבודה או כתוצאה מהעבודה. מדובר במקרים חריגים אשר עלולים להיחשב כתאונות עבודה. 

תאונת עבודה מה מגיע לי

תאונת עבודה מה מגיע לי- מה נחשב לתאונת עבודה?

תאונת עבודה תהיה תאונה שהתרחשה במגוון נסיבות שונות-

  • תאונה שהתרחשה במהלך תקין של פעילות העבודה עצמה. 
  • תאונה שהתרחשה בדרך אל העבודה או מהעבודה חזרה. לדוגמא, במידה שהעובד ביצע תאונת דרכים בדרכו לעבודה, הדבר ייחשב כתאונת עבודה. אך עם זאת, במקרה של סטייה מהמסלול מהבית לעבודה או להפך, התאונה יכולה שלא להיחשב כתאונת עבודה. לדוגמא, אם הנפגע סטה מהמסלול על מנת לעצור בסופרמרקט, האירוע לא בהכרח ייחשב כתאונת עבודה. אך קיימים אירועים שלא נחשבים כסטייה מהמסלול ביניהם ליווי הילד למוסד החינוכי (ילד עד גיל 10 או הסובל מליקוי שכלי או גופני) או עצירה לתפילה בבית הכנסת. 
  • תאונה שהתרחשה בשעה העבודה או במקום העבודה לעובד שהציל או מנע נזק לאדם או רכוש. 
  • תאונה שהתרחשה בשעת העבודה על ידי אדם שפגע בעובד עם חפץ הנמצא במקום העבודה. חשוב שלנפגע לא היה חלק בגרימת הפגיעה. 
  • למבוטח שכיר- תאונה שהתרחשה בשעת הפסקה שנקבעה על ידי המעסיק ולא עלתה על 3 שעות, במקום בו העובדים סועדים, או בדרך למקום זה או בחזרה ממנו. 
  • גם תקיפה במהלך העבודה, כולל תקיפה מינית, ייחשבו כפגיעה בעבודה, במידה שהן גורמות לנזק גופני או נפשי ומצריכות טיפול. 

תאונת עבודה- מה מגיע לי מביטוח לאומי?

ביטוח על תאונות עבודה, מטעם ביטוח לאומי, הוא ביטוח המסופק לכל אזרח עובד בישראל. כאשר מתבצעת תאונת עבודה, הפעילות הבירוקרטית הנדרשת על מנת לקבל את התשלומים תתבצע מול ביטוח לאומי. על מנת לקבל פיצויים מביטוח לאומי בגין תאונת עבודה, יש להגיש תביעה לדמי פגיעה וקבלת הכרה. לשם כך יש להוכיח בפני ביטוח לאומי כי אכן התרחשה תאונת עבודה. 

  • דמי פגיעה- לעתים תאונת עבודה תוביל לפגיעה זמנית שתצריך ימי מנוחה. במצב כזה, העובד יהיה זכאי לתשלום בשיעור של 75% משכר העבודה שלו ולא יותר מ-1,032 שקלים ליום. ניתן להגיש בקשה לדמי פגיעה למשך 12 חודשים לאחר הפגיעה. במידה שעברו 12 החודשים, תחול על הפגיעה התיישנות והעובד לא יהיה זכאי לקבלת התשלום. רוב הפיצוי ישולם על ידי ביטוח לאומי והשאר על ידי המעסיק. דמי פגיעה מוגבלים ל-13 שבועות היעדרות מהעבודה. 
  • קצבת נכות מעבודה- ישנם מקרים בהם תאונת העבודה גורמת לנזק קבוע או לנכות. במצב כזה ההליך מול ביטוח לאומי הופך למורכב יותר. במצב כזה, העובד שנפגע בתאונת העבודה יצטרך להגיש תביעה ל"קצבת נכות מעבודה". לאחר מכן העובד יעבור הליך של בדיקות ובירורים. בדיקות אלה יתבצעו על ידי הועדות הרפואיות של ביטוח לאומי. לאחר הליך הבדיקות, עובד שנקבעו לו אחוזי נכות, יהיה זכאי לקבלת תשלומים חודשיים או למענק חד פעמי. גובה המענק או הקצבה תלויים במגוון רחב של גורמים שונים ביניהם סוג הפגיעה. 

 

תאונת עבודה- מה מגיע לי מהמעסיק?

במקרים בהם המעביד גרם לתאונת העבודה בעקבות מעשה, הוראה או מחדל כלשהו, יכול להיות מצב בו לעובד תהיה עילת תביעה נגד המעביד. לדוגמא, אם המעביד לא שמר על סביבה עבודה בטוחה או לא שמר על נהלי הבטיחות הנדרשים, הוא עשוי להיות חב בפיצויים בגין הנזק, כוח עוולת הרשלנות או הפרת חובה חקוקה. 

על מנת לקבל את הפיצויים הללו, על העובד להגיש על ידי עורך דין תביעה נזיקית כנגד המעביד. לתביעה יש לצרף חוות דעת רפואית הנוגעת לנזקים שנגרמו לעובד כתוצאה מתאונת העבודה. במקרים רבים המעביד יהיה מבוטח בביטוח תאונות עבודה והפיצויים ישולמו על ידי חברת הביטוח. כאשר מגישים תביעה מול המעביד ניתן לקבל פיצויים מלאים על הנזקים שיוכחו. 

 

תאונת עבודה- מה מגיע לי מחברת הביטוח?

כל עובד יכול לבטח את עצמו מפני תאונות עבודה, בחברות הביטוח השונות. בדרך כלל הביטוח יהיה מפני אובדן כושר עבודה חלקי או מוחלט. אובדן כושר עבודה יכול להיגרם הן מפני תאונות עבודה והן מפני בעיות רפואיות שונות. 

עובד שנפגע, המבוטח מפני תאונות עבודה, יוכל לפנות לחברת הביטוח, בהתאם לתנאי הפוליסה ולהוכיח את הנזק שנגרם לו. כאשר הוכחו הנזקים, העובד יהיה זכאי לפיצויים מחברת הביטוח. פיצויים אלה ישקפו את מלוא יכולת ההכנסה של העובד לפני הפגיעה. כמו כן, הזכאות לפיצויים אלה אינה מותנית בהוכחת רשלנות או עוולה אחרת מצד המעביד. 

תאונת עבודה מה מגיע לי- חובת דיווח 

בכל מצב של תאונת עבודה, חלה חובת דיווח על התאונה למשרד העבודה, למשטרת ישראל, לקופת החולים בה הנפגע מבוטח ולביטוח לאומי. חובת הדיווח חלה על המעביד. 

דיווח על תאונות עבודה, יתבצע על ידי המעסיק באמצעות טופס מתאים. את הטופס ניתן להשיג באגף הפיקוח על העבודה. מעסיק שיבחר לא לדווח על התאונה עובד על החוק וצפוי להיענש. יש לקחת בחשבון כי אין קשר בין חובת הדיווח למחלקת הפיקוח לבין הגשת התביעה לביטוח לאומי. כלומר, בדרך כלל המעסיק יצטרך להגיש שני דיווחים כאשר אחד למחלקת הפיקוח והשני לביטוח לאומי.

בכל מצב בו התאונה גרמה למותו של העובד או להיעדרות מהעבודה לשלושה ימים לפחות, על המעסיק לדווח על תאונת העבודה מיד עם התרחשותה. כמו כן, המעסיק מחויב לשמור את פרטי התאונה במקום העבודה. 

קראו עוד על: תאונת עבודה לעצמאים

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!