דיווח על תאונת עבודה

לשיחת ייעוץ חינם השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר

תוכן עיניינים:

כאשר מתרחשת תאונת עבודה חייב לדווח עליה. חובת הדיווח חלה על המעסיק ויש לדווח לארבעה גופים שונים ביניהם משרד העבודה, משטרת ישראל, קופת החולים של הנפגע ולמוסד ביטוח לאומי. במאמר הבא נרחיב על דיווח על תאונת עבודה. 

 

מהי חובת דיווח על תאונת עבודה?

בכל מצב של תאונת עבודה, חלה חובת דיווח על תאונת עבודה לארבעה גופים שונים- משרד העבודה, למשטרת ישראל, לקופת החולים בה הנפגע מבוטח ולביטוח לאומי. חובת הדיווח חלה על המעביד. 

דיווח על תאונות עבודה, יתבצע על ידי המעסיק באמצעות טופס מתאים. את הטופס ניתן להשיג באגף הפיקוח על העבודה. מעסיק שיבחר לא לדווח על התאונה עובד על החוק וצפוי להיענש. יש לקחת בחשבון כי אין קשר בין חובת הדיווח למחלקת הפיקוח לבין הגשת התביעה לביטוח לאומי. כלומר, בדרך כלל המעסיק יצטרך להגיש שני דיווחים כאשר אחד למחלקת הפיקוח והשני לביטוח לאומי.

בכל מצב בו התאונה גרמה למותו של העובד או להיעדרות מהעבודה לשלושה ימים לפחות, על המעסיק לדווח על תאונת העבודה מיד עם התרחשותה. כמו כן, המעסיק מחויב לשמור את פרטי התאונה במקום העבודה. 

דיווח על תאונת עבודה

דיווח על תאונת עבודה- טופס 250

טופס 250, נקרא גם "טופס תאונת עבודה". טופס 250, הוא טופס המיועד למתן טיפול רפואי ראשוני לאחר התאונה. טופס זה מיועד לשכירים שנפגעו בתאונת עבודה וזקוקים לטיפול רפואי. 

כאשר המעסיק חותם על טופס 250, הוא מאשר כי הוא מכיר בעובדה שהעובד נפגע בתאונת עבודה. במילוי הטופס, על המעסיק לציין את תעודת הזהות של העובד, את פרטי המעסיק ולפרט את השתלשלות האירועים הקשורה לתאונת העבודה. בין הפרטים הללו יש לציין את כלל הפרטים הרלוונטיים כמו מיקום תאונת העבודה, את התאריך בו התרחשה, את השעה המדויקת בה התרחשה ועוד. את הטופס יש להגיש לקופת החולים בה מבוטח הנפגע. לאחר מכן יש לבקש תעודה רפואית לנפגע בעבודה.  

עם טופס 250 יתבצע הדיווח על תאונת העבודה של עובדים שכירים לידי ביטוח לאומי. על המעסיק למלא את הטופס ולהעבירו לביטוח לאומי על מנת שהעובד יוכל לקבל את הפיצויים המגיעים לו בהתאם לחוק ובהתאם לפגיעה. עם זאת יש לציין כי טופס 250 לא מהווה אישור רשמי מטעם ביטוח לאומי כי התאונה הוכרה כתאונת עבודה. לשם כך יש להמתין עד להחלטת המוסד לביטוח לאומי. יש לקחת בחשבון כי הפרטים בטופס מסייעים לנפגע להוכיח כי אכן נפגע בתאונת עבודה ולכן אין לזלזל בחשיבותו של טופס 250. 

 

דיווח על תאונת עבודה- טופס 211

כפי שציינו, טופס 250 אינו מהווה אישור רשמי כי התאונה אכן הוכרה על ידי ביטוח לאומי כתאונת  עבודה. לכן על מנת לקבל "דמי פגיעה" על העובד למלא טופס 211. טופס 211 הוא טופס תביעה לדמי פגיעה וחובה לעשות דיווח על תאונת עבודה. 

קודם כל נסביר מהם דמי פגיעה. לעתים תאונת עבודה תוביל לפגיעה זמנית שתצריך ימי מנוחה. במצב כזה, העובד יהיה זכאי לתשלום בשיעור של 75% משכר העבודה שלו ולא יותר מ-1,032 שקלים ליום- אלו הם דמי פגיעה. ניתן להגיש בקשה לדמי פגיעה למשך 12 חודשים לאחר הפגיעה. במידה שעברו 12 החודשים, תחול על הפגיעה התיישנות והעובד לא יהיה זכאי לקבלת התשלום. רוב הפיצוי ישולם על ידי ביטוח לאומי והשאר על ידי המעסיק. דמי פגיעה מוגבלים ל-13 שבועות היעדרות מהעבודה.

על מנת לקבל דמי פגיעה, יש להגיש לביטוח לאומי תעודת מחלה ולצרף את שני הטפסים- טופס 250 וטופס 211 כאשר הם חתומים על ידי המעסיק. בכל מצב בו המעסיק מסרב לחתום על טופס 211, יש לדווח על כך לביטוח לאומי. לאחר שהוגשו כל הטפסים, העובד יקבל זימון להתייצב בפני ועדה רפואית של ביטוח לאומי שתבחן את מצבו ותקבע האם הוא אכן זכאי לדמי פגיעה. 

דיווח על תאונת עבודה- מה נחשב לתאונת עבודה?

תאונת עבודה תהיה תאונה שהתרחשה במגוון נסיבות שונות-

  • תאונה שהתרחשה במהלך תקין של פעילות העבודה עצמה. 
  • תאונה שהתרחשה בדרך אל העבודה או מהעבודה חזרה. לדוגמא, במידה שהעובד ביצע תאונת דרכים בדרכו לעבודה, הדבר ייחשב כתאונת עבודה. אך עם זאת, במקרה של סטייה מהמסלול מהבית לעבודה או להפך, התאונה יכולה שלא להיחשב כתאונת עבודה. לדוגמא, אם הנפגע סטה מהמסלול על מנת לעצור בסופרמרקט, האירוע לא בהכרח ייחשב כתאונת עבודה. אך קיימים אירועים שלא נחשבים כסטייה מהמסלול ביניהם ליווי הילד למוסד החינוכי (ילד עד גיל 10 או הסובל מליקוי שכלי או גופני) או עצירה לתפילה בבית הכנסת. 
  • תאונה שהתרחשה בשעה העבודה או במקום העבודה לעובד שהציל או מנע נזק לאדם או רכוש. 
  • תאונה שהתרחשה בשעת העבודה על ידי אדם שפגע בעובד עם חפץ הנמצא במקום העבודה. חשוב שלנפגע לא היה חלק בגרימת הפגיעה. 
  • למבוטח שכיר- תאונה שהתרחשה בשעת הפסקה שנקבעה על ידי המעסיק ולא עלתה על 3 שעות, במקום בו העובדים סועדים, או בדרך למקום זה או בחזרה ממנו. 
  • גם תקיפה במהלך העבודה, כולל תקיפה מינית, ייחשבו כפגיעה בעבודה, במידה שהן גורמות לנזק גופני או נפשי ומצריכות טיפול. 

 

דיווח על תאונת עבודה- ביטוח מפני תאונת עבודה

כל עובד יכול לבטח את עצמו מפני תאונת עבודה, בחברות הביטוח השונות. בדרך כלל הביטוח יהיה מפני אובדן כושר עבודה חלקי או מוחלט. אובדן כושר עבודה יכול להיגרם הן מפני תאונת עבודה והן מפני בעיות רפואיות שונות ומחייבות דיווח על תאונת עבודה. 

עובד שנפגע, המבוטח מפני תאונת עבודה, יוכל לפנות לחברת הביטוח, בהתאם לתנאי הפוליסה ולהוכיח את הנזק שנגרם לו. כאשר הוכחו הנזקים, העובד יהיה זכאי לפיצויים מחברת הביטוח. פיצויים אלה ישקפו את מלוא יכולת ההכנסה של העובד לפני הפגיעה. כמו כן, הזכאות לפיצויים אלה אינה מותנית בהוכחת רשלנות או עוולה אחרת מצד המעביד. 

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!