הבדל בין תאונת עבודה למחלת מקצוע

לשיחת ייעוץ חינם השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר

תוכן עיניינים:

אנשים עובדים חשופים לפגיעות שונות במהלך עבודתם. הפגיעה עלולה להיות נזק בריאותי המצטבר לאורך שנים כתוצאה מעבודה, או אירוע נקודתי בעל מאפיינים של תאונה הגורם לפגיעה חמורה בבריאותו או תפקודו של העובד.

החוק מכיר בפגיעות שנגרמות לעובדים במקום העבודה ומבנה מערכת פיצוי כספי לאנשים אלה. החוק מבחין בשלוש אפשרויות פגיעה בעבודה: תאונת עבודה, מחלת מקצוע ומיקרוטראומה. על המאפיינים של כל אחד מהמצבים ועל ההבדלים ביניהם, במאמר שלפניכם.

תאונת עבודה

תאונת עבודה זהו אירוע נקודתי בעל מאפיינים של תאונה: אירוע שקורה במפתיע, באופן לא מתוכנן, תוך כדי עבודה, וגורם נזק בריאותי או תפקודי לעובד.

תאונת עבודה יכולה להתרחש באחד מהמצבים הבאים: בדרך אל ומהעבודה (ובתנאי שהעובד לא עצר באמצע הדרך לעשות משהו שאינו קשור לעבודה), פגיעה שנעשית במהלך העבודה למשל על ידי חפץ הקשור לעבודה, או בזמן שהעובד מנסה למנוע נזק לעובד אחר או לרכוש השייך למקום העבודה, תאונה המתרחשת בזמן הפסקה מעבודה (למשל הפסקת צהריים). גם תקיפה של עובד במהלך עבודתו תחשב תאונת עבודה, אם היא גורמת נזק רפואי או נפשי ומצדיקה טיפול רפואי.

כלומר, תאונת עבודה הינה אירוע טראומטי, נקודתי בעל מאפיינים של תאונה, אשר בעקבותיה נגרם לעובד נזק המונע ממנו להמשיך לעבוד או לתפקד לתקופה זמנית או לצמיתות.

עובד שהוכר כנפגע עבודה יהיה זכאי לגמלה למשך 3 חודשים לאחר הפגיעה. במידה והפך לנכה יהיה זכאי לקבל קצבה קבועה.

במידה והעובד נפטר בעקבות התאונה תהיה משפחתו זכאית לקבלת קצבה וזכויות נוספות. עובד הזקוק לטיפולים רפואיים בעקבות התאונה יהיה זכאי לקבלם ללא תשלום או להחזר הוצאות עבורם.

מחלת מקצוע

מחלת מקצוע הינה מחלה אשר נגרמת בעקבות עבודה. כמחלת מקצוע יכולה להיחשב מחלה רק אם היא מופיעה ברשימת המחלות הסגורה המוכרת בחוק כמחלת מקצוע. מחלה שאינה מופיעה ברשימה, גם אם ניתן להוכיח כי נגרמה מעבודה, לא תחשב כמחלת מקצוע.

רשימת מחלות המקצוע הינה רשימה סגורה. על התובע לקבל הכרה כלוקה במחלת מקצוע להוכיח קשר ישיר בין המחלה שלקה בה לבין עבודתו. הרשימה כוללת בין השאר: הרעלה מחומרים שונים המופיעים ברשימה, מחלות עור הנגרמות על ידי חשיפה לחומרים שונים כמו אבק, מוצקים / נוזלים או גזים. מחלות הנגרמות על ידי שאיפת חומרים כמו נסורת עץ למשל, בעיות אורטופדיות הנגרמות מעבודה פיזית כמו סחיבת משאות כבדים, מחלות מדבקות שגורמי רפואה או הוראה נדבקו בהן במהלך עבודתם ועוד.

על מנת שעובד יוכר כלוקה במחלת מקצוע צריכים להתקיים 3 תנאים: המחלה נמצאת ברשימה הסגורה של ביטוח לאומי ומוכרת כמחלת מקצוע, ניתן להוכיח כי המחלה נגרמה בעקבות עבודה וכן שהמחלה כבר הופיעה ברשימת המחלות כאשר העובד חלה בה.

אדם שלקה במחלה תוך כדי עבודתו אך מחלתו בתקופה שחלה לא הופיעה ברשימת מחלות המקצוע, ותקופת מה לאחר מכן נכנסה המחלה לרשימה, לא יוכל לתבוע הכרה כחולה במחלת מקצוע.

אדם שהוכר כלוקה במחלת מקצוע יזכה לתנאים וההטבות הבאים: קבלת טיפולים רפואיים לטיפול במחלה ללא תשלום. מענק חד פעמי או קצבה קבועה (בהתאם לגובה אחוזי הנכות ומידת הפגיעה). עובדים אשר נפטרו עקב מחלת המקצוע בני משפחתם יהיו זכאים לקצבה קבועה.

מיקרוטראומה

החוק מכיר בכך שישנן פגיעות הנגרמות מעבודה ואשר אינן נכללות ברשימת מחלות המקצוע ואינן יכולות להיות מוכרות כתאונת עבודה.

מדובר בפגיעות שהן בעצם הצטברות של פגיעות קטנות ובלתי מורגשות שההצטברות שלהן היא שגורמת את הנזק והסבל לעובד. על מנת שהעובד יהיה מוכר כנפגע מיקרוטראומה עליו להוכיח קשר בין מצבו לפגיעות רבות חוזרות ונשנות בעבודתו שגרמו עם השנים לנזק.

מחלת מקצוע ותאונת עבודה הן פגיעות הנגרמות לעובד במהלך עבודתו, אך כל אחת שונה בהגדרתה.

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!