זכויות נפגעי תאונות עבודה

לשיחת ייעוץ חינם השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר

תוכן עיניינים:

זכויות נפגעי תאונות עבודהעל מנת להבין מה הן זכויות נפגעי תאונות עבודה, יש להבין, תחילה, מה היא תאונת עבודה. על פי ההגדרה החוקית היבשה, פגיעת עבודה הינה תאונת עבודה או מחלה שארעו במהלך ובעקבות אותה עבודה. בתי הדין לענייני עבודה עסקו רבות בניתוח ההגדרה החוקית האמורה והרחיבו את תחולותיה, זאת לאור ההבנה כי יש להגן על זכויות נפגעי תאונות עבודה. רק לשם הדוגמא, נקבע בפסיקה כי כאשר עובד שכיר חווה תאונה במקום שבו הוא נוהג לסעוד את סעודת הצהריים, תיחשב התאונה כתאונת עבודה המזכה את העובד בדמי פגיעה בגינה.

יש לציין כי גם אם התאונה מתרחשת בדרך ממקום עבודה לאותו מקום ולהיפך, בית המשפט יכיר בתאונה כתאונת עבודה, על כל הנובע מכך, כאמור לעיל.

מימוש זכויות נפגעי תאונות עבודה

הנה כי כן, מן האמור לעיל אנו למדים כי התנאי הבסיסי והראשון בו יש לעמוד כדי לממש זכויות נפגעי תאונות עבודה, הינו שהמוסד לביטוח לאומי יכיר בתאונה כתאונת עבודה. כך, עובד עצמאי אשר סבור כי ארעה לו פגיעה בעבודה, אשר בעקבותה הוא אינו מסוגל לעבוד תקופה מסויימת, צריך למסור למעסיקו טופס תביעה לתשלום דמי הפגיעה (אותו ניתן למצוא בכל מוסדות הביטוח הלאומי ובאתרי האינטרנט השונים העוסקים במימוש זכויות נפגעי תאונות עבודה), על מנת שיאשר את פרטי התאונה ויציין את התקופה בגינה נדרשים התגמולים (באופן טבעי, כאשר עסקינן בעובד עצמאי אין כל צורך באישור המעסיק).

אל טופס התביעה יש לצרף, בין היתר, טופס ויתור סודיות רפואית חתום על ידי התובע ובמידה שעסקינן בתאונת דרכים, על התובע לצרף כנספח את דו"ח התאונה המשטרתי, העתק התביעה לחברה המבטחת וצילום פוליסת הביטוח.

בהקשר זה חשוב להבהיר כי גם עובדים עצמאיים, תושבי ישראל, אשר נפגעו במסגרת עבודתם מחוץ לגבולות ישראל, זכאים בנסיבות מסויימות לפעול למימוש זכויות נפגעי תאונות עבודה, קל וחומר כאשר מדובר בעובד שכיר שנשלח לעבוד בחוץ לארץ מטעם מעסיקו, עימו הוא קשור בהסכם שנערך בישראל.

לאחר קבלת המסמכים האמורים, יחליט המוסד לביטוח לאומי האם יש לקבל את תביעת המבוטח ולהכיר בו כנפגע עבודה. במידה והוכר העובד כנפגע עבודה, מלבד קבלת דמי הפגיעה לתקופה בה נעדר מעבודתו, הוא אף יהא זכאי לקבל טיפול רפואי ללא כל תשלום מצידו וזאת מכוח זכויות נפגעי תאונות עבודה המעוגנות בחוק הביטוח הלאומי. זאת ועוד, הטיפול הרפואי שיקבל הנפגע יינתן לו לכל אורך הזמן שאותה פגיעת העבודה דורשת מתן טיפול רפואי. טיפול רפואי זה כולל את אישפוזו של העובד, כמו גם ניתוחים ובדיקות רפואיות שעבר, תרופות שנרשמו לו בעקבות תאונת העבודה וכל טיפול נוסף הדרוש להחלמתו, ריפיו ושיקומו הרפואי.

מקרי קצה – פגיעה בעבודה מובילה למוות

יתר על כן, קיימים מקרי קצה בהם גורמת הפגיעה בעבודה למותו של העובד. נשאלת השאלה האם וכיצד ניתן יהיה לממש זכויות נפגעי תאונות עבודה שמצאו את מותם, כאמור. החוק נותן מענה גם לשאלה זו, בקובעו כי בני משפחתו התלויים (בדרך כלל בן הזוג האלמן והילדים אך במקרים מסויימים גם אחים, הורים או סבים וסבתות שהמנוח נהג לדאוג לפרנסתם) יהיו זכאים לקבל, בנסיבות מסויימות, גמלת תלויים. סכומי הגמלה החדשית שיקבלו התלויים מחושבים בהתאם להכנסתו של המנוח לפני פטירתו ותוך התחשבות באחוזי קצבת נכות מעבודה המשולמים לנפגעי עבודה בעלי דרגת נכות מלאה (ברמה של מאה אחוזים).

הנה כי כן, לאור האמור לעיל, בנקל ניתן להגיע למסקנה כי החוק, בצוותא עם מערכת המשפט, עושים כל שביכולתם על מנת לשמור על זכויות נפגעי תאונות עבודה ולדאוג לפרנסתם בעיתות בהן תאונת העבודה אינה מאפשרת להם לעשות זאת בעצמם.

בכל מקרה מומלץ להתייעץ או לשכור את שירותיו של עורך דין תאונות עבודה על מנת להבטיח מיצוי מלא של הזכויות הקבועות בחוק.

זכויות נפגעי תאונות עבודה על הקשר בין דרגת נכות של המוסד לביטוח לאומי לבין קבלת זכויות לנפגעי עבודה

המוסד לביטוח לאומי הוא הגוף שדואג לרווחת כלל התושבים במדינת ישראל. כתוצאה מכך, המוסד לביטוח לאומי מעניק פיצויים, הטבות, והקלות בחוק לאנשים שנפגעו בצורה כזו שהם לא יכולים להמשיך בשגרת החיים התקינה שלהם. בנוסף, עלינו להבדיל בין שני מקרים שונים אשר מתייחסים שניהם לדרגת הנכות שניתן לקבל על ידי המוסד לביטוח לאומי, ובשני המקרים מדובר על סיטואציות שיכולות לסייע ולהעניק זכויות נפגעי תאונות עבודה – דרגת נכות קבועה על ידי המוסד לביטוח לאומי, ודרגת נכות זמנית על ידי המוסד לביטוח לאומי. בעוד דרגת נכות קבועה ניתנת לאנשים שעברו תאונות עבודה שמגבילות את אורח החיים התקין של האדם שעבר אותם לכל חייו, דרגת נכות זמנית היא יותר שכיחה ונפוצה, וניתן לאנשים שכשירותם הרפואית נמנעת לפרקי זמן מסוימים, אך לא לפרק זמן קבוע.

זכויות נפגעי תאונות עבודה על דרגת הנכות הזמנית של המוסד לביטוח לאומי

דרגת נכות זמנית היא דרגת נכות דיי שכיחה במדינת ישראל. מדובר על דרגה רפואית, אשר ניתנת לאנשים שעברו מקרים מצערים, ביניהם תאונות עבודה, וכשירותם הרפואיות נקבעה לפרק זמן מסוים, שהוא אינו פרק זמן קבוע ולכל החיים. דרגת הנכות הזמנית ניתנת על ידי המוסד לביטוח לאומי, ורק לאחר מעבר של מספר שלבים קבועים, אותם חייב לעבור על מנת לקבל את דרגת הנכות ואת ההטבות והפיצויים השונים שמגיעים יחד איתה. התהליך שנעבור לצורך קבלת דרגת הנכות הזמנית, כוללים עמידה מול ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי שכוללת רופאים ואנשי מקצוע רבים, זאת לצד הצגת תעודות, מסמכים רפואיים, והוכחות שמעידות על חוסר הכשירות הרפואית שלכם.

אם נפגעתם בתאונת עבודה, כל מה שאתם צריכים לעשות זה בעצם לעמוד על הזכויות שמגיעות לכם, שכן מגיעות לכם לא מעט זכויות גם בהיבט הרפואי וגם זכויות נוספות כמו הנחות מסוגים שונים למשל. נשמח לסייע וללוות אתכם שלב אחר שלב בתהליך. השאירו את הפרטים שלכם ונחזור אליכם במהרה

מאמרים נוספים בנושא:
המוסד לבטיחות וגהות
זכויות מתנדבים ללא תשלום
זכויות נפגעי עבודה בחו"ל

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!