רנטגן ומגע עם חומרים רדיואקטיביים

לשיחת ייעוץ חינם השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר

תוכן עיניינים:

רנטגן ומגע עם חומרים רדיואקטיבייםהעבודה במקצועות הקשורים לרנטגן ומגע עם חומרים רדיואקטיביים עשויה לגרום לסיכונים בריאותיים משמעותיים. מסיבה זו ישנן תקנות רבות עליהן חובה להקפיד על מנת להגן על שלום ובריאותם של העובדים בתחום.

ההגדרה של רדיואקטיביות היא כאשר נפלטים מגרעין האטום חלקיקים ואלו מהווים קרינה ברמה עצומה המסוכנת לרקמות חיות. קרינה מסוג רנטגן הנה בעלת גלים קצרים בתדירות גבוהה. יש לה אנרגיה בעצמה גבוהה. במידה והיא עוברת דרך רקמה חיה, נפלטת אנרגיה הגורמת לאלקטרון להשתחרר וזה מה שפוגע במטען גנטי בתא כך שיכול להיווצר גידול ממאיר.

לא ניתן לזהות השפעה של קרינה בכמות קטנה מאוד. לגוף יש יכולת להגן על עצמו מפני סוגי נזק מסוימים עקב קרינה. רמת קרינה חזקה עלולה לחסל תאים ואילו רמה נמוכה יכולה לגרום נזק או שינוי בקודים הגנטיים בתאים. ישנה תסמונת הנקראת קרינה חריפה כאשר אז ישנה ריאקציה עצומה בגוף. נמצא יחס ישיר בין עצמת הקרינה לבין הזמן בו יתרחשו הסימנים בגוף ואף הסיכון למוות.

סרטן ומחלות קשות אחרות

נמצא קשר מובהק בין היחשפות לקרינה לבין מחלת הסרטן וזאת מבדיקת אנשים שנחשפו לקרינה בעצמה חזקה. עובר זמן בין הקרינה ועד לתחלואה ממנה, ויכולים לחלוף 5 עד 10 שנים ואף יותר. אפילו קרינה בכמות מזערית יכולה לגרום למחלה ממארת לצוץ אך אז הסיכוי די נמוך. לקרינה יש השפעה מיידית אבל ייתכן ותהיה חשיפה לקרינה ברמה גבוהה מאוד ותופיע השפעה במועד מאוחר מאוד, מה שיכול להגביר את הסיכוי לחלות במחלות קשות ובסרטן.

נמצא כי העובדים המועסקים ברנטגן נטו לחלות במחלת הסרטן יותר מאשר אנשים שלא עבדו בתחום זה. לאחר שקיימו מעקבים אחרי הניצולים מאסון הירושימה ואחרי אנשים שנחשפו לרמות קרינה חזקות, נמצא כי יש קשר מובהק בין עצמת הקרינה לרמות המחלות בסרטן למיניהן.

תקנות להגנה מפני קרינה

התקנות להגנה נגד הקרינה נוצרו לאחר חשיבה מרובה וזאת על מנת לאזן את הרצון להפחתת הנזקים לגוף הנוצרים כאשר האנשים נחשפים לקרינה, לבין הכורח והרצון להתמודד עם הצרכים של החברה המודרנית והשאיפה למיצוי טכנולוגי והצורך הגובר בטכנולוגיה שיש בה מידות של קרינה. על פי התקן ישנן רמות קרינה מסויימות אותן אסור לעבור ואסור לעובדים להיות חשופים להן.

מותר לעבוד עם חומר רדיואקטיבי רק במעבדות להן יש היתר לעבוד עם חומרים אלו ואך ורק לעובדים מסויימים. העבודה תתבצע אך ורק לפי התנאים והאישורים שמותרים למעבדה ולעובדים בה. העובדים חייבים למלא רישום של עבודתם עם החומרים האלו. בכל מקום עבודה ישנו ממונה על בטיחות הקרינה והוא זה הדואג להוציא מדי שנה רישוי מהמשרד להגנת הסביבה עבור כלל המעבדות בהן מתקיימת עבודה עם חומרים מסוכנים או עם מכונות מהן נפלטת קרינה מסוכנת.

חייבים להפחית את מידת ההיחשפות לקרינה עד כמה שניתן. אם רוצים להפחית את רמת החשיפה לעובדים מבצעים זאת באמצעות מסך מגן בין העובד למקור הקרינה תוך כדי שימוש באמצעים הבולעים ובולמים את הקרינה. ישנם גם חומרי פסולת רדיואקטיביים ומונעים זיהום פנימי באמצעות נקיטת שיטות מיוחדות.

עובדים המועסקים ומשתמשים בחומר רדיואקטיבי חייבים להשתמש בציוד מגן מיוחד ובבגדים מונעים. העובדים חייבים לשאת תג מיוחד המודד ומונה את רמת חשיפתם לקרינה המסוכנת.

מי שעובד ברנטגן וכתוצאה מכך חשוף לקרינה כל הזמן והם ברמת סיכון מתמדת, ולכן ישנו מסך של עופרת שהם עומדים מאחוריו על מנת למנוע את היחשפותם לקרינה. המסך לא נותן לקרינה לעבור דרכו כך שהעובד מוגן בעצם.

מכיוון שקיימת הכרה גבוהה באותן סכנות העלולות להיגרם כתוצאה מהקרינה, ישנם מאמצים גבוהים המושקעים על מנת לשפר את המצב הקיים ומנסים לפתח שיטות חדישות כדי להקטין את כמויות הקרינה הנדרשות על מנת לקבל מצב אבחון אמין ודייקני.

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!