מחלת פריקנסון כמחלת מקצוע – פסק דין תקדימי

לשיחת ייעוץ חינם השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר

תוכן עיניינים:

בית הדין האזורי לעבודה בנצרת, אישר לאחרונה בקביעה תקדימית מסוגה, כי הופעת מחלת הפרקינסון אצל התובע, הינה כתוצאה מקשר ישיר של חשיפתו הממושכת של התובע לחומרים מסוכנים בעבודה.

קביעה תקדימית זו הינה חדשנית בקביעות המל"ל, אשר עד לפסיקה זו, נמנעו מלקבוע כי מחלת הפרקינסון הינה כתוצאה מגורמי סיכון אשר נגרמו בעבודה-המזכים בקצבת נכות בגינה.

מחלת מקצוע – הגדרה ומנגנוני פיצוי

מחלת מקצוע היה מחלה שהעובד לקה בה עקב עבודתו או עיסוקו, כתוצאה מחשיפה לגורמים מסוכנים. זוהי תוצאה של חשיפה ממושכת לגורמים המזיקים לאורך זמן רב. חוקי התקנות כוללות רשימה סגורה של מחלות מקצוע. מצב זה שונה באופן משמעותי המאופיין באירוע חד פעמי תאונתי, מחלת מקצוע הינה מאופיינת בחשיפה כרנות וברשימה סגורה.

משמעותה של החלטה זו היה כי לא ניתן לתבוע פיצויים מהביטוח הלאומי להכרה במחלה שנגרמה בעבודה אשר אינה נמצאת בתוך רשימת הליקויים בתקנות המוסד.

במקרה תקדימי זה, ש.מ,, עובד בן 65 אשר שימש כמנהל תחנת כוח במפעל נילית במגדל העמק, טען כי מחלת הפרקינסון אשר ממנה הוא סובל הינה כתוצאה מקשר ישיר לחשיפתו הממושכת לחומרים רעילים ומסוכנים במשך שנותיו הרבות העבודה אשר נחשף אליהם.

לפני כחמש שנים חלה התובע במחלת הפרקינסון, אשר גרמה לו להפסקת עבודתו, אך בפנייתו למוסד לביטוח לאומי להכרה בפגיעתו כתוצאה מהחשיפה בעבודה נענה בשלילה. לאחר דין ודברים עם המוסד לביטוח לאומי, קבע המל"ל כי על פי המסמכים שבידם, לא ניתן להוכיח כי קיים אירוע תאונתי. לטענת המוסד לביטוח לאומי המחלה התפתחה על רקע מצב תחלואתי טבעי שלא קשור בתנאי העבודה.

מהי מחלת פרקינסון – והגורמים להופעתה

פרקינסון הינה מחלה כרונית חשוכת מרפא, אשר פוגעת בתאי המוח המשמים להעברת אותות חשמליים מהמוח אל מערכת העצבים המרכזית בגוף. מחלה זו היא חלק ממשפחת המחלות המאופיינות בהפרעות ניכרות במערכות המוטוריות של הגוף, המקשות בדיבור, בהליכה ובאופנים נוספים.

המחלה הינה פרוגרסיבית, דהיינו עם הזמן יורד באופן משמעותי יכולת התפקוד של החולה, אשר מוגבל עם הזמן עד לחוסר יכולת כמעט מוחלט ותלות משמעותית בליווי צמוד של עזרה שלישית. המחלה מתאפיינת ברעידות, נוקשות שרירים, תנועות בלתי רצוניות ובלתי נשלטות, דיבור לא שוטף, וירידה ביכולות הבעה. כמו כן למחלה השלכות שונות במערכות הגוף ובהיבטים נפשיים. בשלבים מתקדמים יותר של המחלה ההפרעות מתגברות ומערבות את מנגנוני הדיבור שנעשה איטי וחלש עד כדי הגבלה מוחלטת.

למרות אי הוודאות היחסית השוררת בכל הנוגע לגורמי הסיכון להופעת מחלת הפרקינסון, כיום ידוע בקרב המחקר המדעי כי הרעלה של מתכות שונות וחשיפה לחומרים מסוכנים, מגבירה משמעותית את השכיחות להופעת המחלה. חשיפה לאורך זמן של אנשים לסוגים שונים של רעלנים עצביים, עלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים בעלי תוצאות קליניות קשות.

דיון והכרעה בבית המשפט

ב"כ של התובע פנה בשמו לבית הדין האזורי לעבודה בנצרת בדרישה לבטל את קביעת המל"ל ולקבוע כי הופעת מחלת הפרקינסון הינה כתוצאה מקשר ישיר לחשיפה מתנאי העבודה. עו"ד הוכיח בבית המשפט כי התובע היה חשוף בשעות עבודתו המסיביות לחומרים כימיים ורעילים בצורה רבה, אשר פיתחו את המחלה בגוף התובע.

לשם כך נעזר ב"כ התובע בחוות דעת מומחה מתחום הנוירולוגיה אשר איששה את הטענות. כמו כן נשלל רקע תחלואתי קודם ואי קיומם של גורמי סיכון תורשתיים או חשיפה לגורמי סיכון מגברים מחוץ לעבודה.

לאור מכלול הנסיבות המוסד לביטוח לאומי שקל את דחייתו ולבסוף קבע כי הוא חוזר מהחלטתו וכי מחלת הפרקינסון במקרה זה הינה כתוצאה בלעדית מחשיפתו הממושכת של התובע לחומרים מסוכנים במקום עבודתו.

ראו גם:

האם נכות נפשית נחשבת תאונת עבודה? מקרה דוד אמזלג

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!