שחפת כמחלת מקצוע – מה מגיע לכם?

לשיחת ייעוץ חינם השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר

תוכן עיניינים:

פגיעה בעבודה יכולה להיות לא רק מצב של נזק כתוצאה מנפילה, פגיעה בגב עקב הרמה של משא כבד, פגיעה מהחלקה על רצפה רטובה וכדומה. למעשה, גם מחלות שונות המקושרות במקומות עבודה שונים או במשלחי יד שונים יכולים להיחשב לפגיעה בעבודה ובהן גם מחלות ריאה כמו שחפת. כאשר ניתן להראות שמחלת השחפת הינה תוצאה ישירה של משלוח היד או העיסוק, היא תוגדר כמחלת מקצוע. הגדרה כזאת תאפשר לחולים לקבל זכויות שונות, חלקן בעלות משמעות רבה במיוחד.

מחלת מקצוע רשמית

שחפת נחשבת למחלה נגיפית, שעשויה להיות מדבקת מאוד. לרוב, החולים סובלים מפגיעה של ממש בריאות ונזק למערכת הנשימה אולם יש ויופיעו גם סימפטומים נוספים. על פי תקנות הביטוח הלאומי בהגדרתן את מחלות המקצוע המוכרות והרשמיות, ישנם סוגים שונים של שחפת שיכולים להיחשב למחלות מקצוע שמהוות פגיעה בעבודה. בין היתר, החולה יכול לסבול משחפת פעילה, הדורשת טיפול אינטנסיבי, שחפת בלתי פעילה או כזאת שמאופיינת בהתלקחויות מזדמנות ועם הגבלה חלקית בתפקוד.

קיימת התייחסות לסוגים שונים של פגיעה בתפקודי ריאה וניתן לראות שגם אנשים שנרפאו מהשחפת אך ריאותיהם נותרו פגועות יכולים להיות מוכרים כחולי מקצוע.

על מנת לדעת לממש את הזכויות השונות לא מספיק לפנות לביטוח הלאומי עם אסמכתא על קיומה של המחלה. חשוב לא פחות לקבל קביעה על דרגת הנכות, שממתנה יגזרו זכויות בביטוח לאומי וגם בגופים אחרים.

שחפת ודמי פגיעה

עובד שנדבק בשחפת כתוצאה ממשלח היד או במסגרת מקום העבודה עשוי לסבול מסימפטומים שונים כגון כאב בחזה, שיעול כבד מלווה בדם, חולשה, ירידה בתיאבון ועוד. כאשר העובד נאלץ להיעדר ממקום העובדה או לחדול מעיסוק כעצמאי הוא יכול להימצא זכאי לתגמול זמני שנקרא דמי פגיעה.

דמי הפגיעה נועדו לפצות עובדים על חוסר יכולתם לעבוד לתקופה קצובה של עד שלושה חודשים. את התביעה לקבלת דמי פגיעה יש להגיש למוסד לביטוח לאומי תוך זמן סביר מרגע אבחון המחלה והתסמינים השונים. את התביעה יש ללוות במסמכים ואסמכתאות רפואיות וחוות דעת בהתאם. במידה ויש, מומלץ להביא מסמכים ממרפאה תעסוקתית או מרופא תעסוקתי.

טיפול רפואי ושיקום מקצועי

חולי שחפת זכאים לאבחון וטיפול בשחפת בכל האמצעים המקובלים ובמימון של המוסד לביטוח לאומי. כאשר החולה אושר כסובל ממחלת מקצוע הרי שלא יהיה עליו לשאת בעלויות של רופא מקצועי, בדיקות מעבדה שונות, צילומי רנטגן, טופס התחייבות לבית החולים וכדומה.

בנוסף לטיפול רפואי, זכאים חולי שחפת למסלול של שיקום מקצועי. כאשר בשל המחלה לא ניתן לחולה לשוב לאותה עבודה או לאותו עיסוק וכאשר ניתן לראות אפשרות להשמה בתפקיד אחר המצריך הכשרה מסלול זה יכול להתאים. מסלול זה יכול לכלול הכשרה מקצועית או לימודים גבוהים, מפגשים עם יועץ מקצועי וכן סיוע במציאת מקום עבודה לאחר סיום השיקום. בחלק מהמקרים יינתן גם סיוע במימון הוצאות שונות הכרוכות בהכשרה המקצועית מעבר לשכר לימוד.

שחפת ואחוזי נכות

גם אנשים שהחלימו משחפת עשויים לסבול מפגיעה ביכולת התפקוד. משום כך, אין זה נדיר שחולי שחפת או מחלימים יקבלו מביטוח לאומי אישור על נכות רפואית לזמן מוגבל או לצמיתות. כאשר ביטוח לאומי מכיר בחולה השחפת כנכה הוא יכול לקבל תגמולים כספיים שונים בהתאם למצבו. החולה יכול לקבל קצבה חודשית ולעיתים גם מענקים מיוחדים. בחלק מהמקרים ניתן להמיר את הקצבה בסכום חד פעמי.

מי שאושר כנכה ומי שמקבל קצבה מביטוח לאומי עשוי גם להיות זכאי להטבות נוספות כגון הנחות בארנונה.

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!