קדחת צהובה, כולרה, דבר, מלריה, טריפנומיאזיס כמחלת מקצוע – מה מגיע לכם?

לשיחת ייעוץ חינם השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר

תוכן עיניינים:

בתקנות הביטוח הלאומי מוגדרים מינים שונים של מחלות אשר יכולות להיחשב כמחלות מקצוע. בין היתר, אנשים שחלו בקדחת צהובה, כולרה, דבר, מלריה וטריפנומיאזיס במסגרת העיסוק המקצועי שלהם, במסגרת משלוח היד או מקום העבודה, יכולים להיחשב לנפגעים בעבודה ולכן – ליהנות מזכויות שונות הנגזרות מכך.

מחלות מקצוע לשוהים בחו"ל

המחלות המוזכרות לעיל כמעט ואינן מוכרות בישראל. בזכות מערך רפואי מודרני ובזכות רמת היגיינה טובה מבחינה לאומית, מקרים של כולרה, קדחת צהובה וכל היתר נפוצים בעיקר בקרב ישראלים השוהים בחו"ל. כשהשהות בחו"ל הינה במסגרת תפקוד מקצועי או כשליחות מאת מעסיק ישראלי זה או אחר, הדבקה במחלה בהחלט יכולה להיחשב כמחלת מקצוע לכל דבר ועניין.

במקרים אלה, חשוב לדעת שישנן זכויות חשובות שכדי לממש אותן יש לפעול מול המוסד לביטוח לאומי. יש לציין שזכויות אלה שנציג מיד אינן מבטלות את האפשרות לקבל גם תגמולים שונים וטיפול רפואי על סמך ביטוח רפואי שנרכש באופן פרטי או על ידי המעסיק.

תגמול על היעדרות מעבודה

לכל אדם בישראל יש אפשרות לממש ימי מחלה כמקובל בחוקי העבודה ולקבל תקבול בהתאם לנוסחה חוקית ובהתאם לתקרת שכר. במקרה של אדם שחלה במחלה המסווגת ומוכרת כמחלת מקצוע, לרבות קדחת צהובה, כולרה, דבר, מלריה וטריפנומיאזיס, קיימת אפשרות לקבל תגמול מיוחד נוסף עקב היעדרות מעבודה.

התגמול הרלוונטי למי שנעדר מעבודתו בשל מחלת מקצוע נקרא "דמי פגיעה". תקבול זה ישולם למי שלא מסוגל לעבוד לתקופה מוגבלת של עד כשלושה חודשים ולא יותר. אין זאת אומרת שמי שנעדר מעבודה לתקופה ארוכה לא יקבל תשלומים מביטוח לאומי בשל המחלה אלא שיהיה צורך להגיש במקביל גם תביעה להכרה בנכות, על פי מצב החולה.

קבלת דמי פגיעה כרוכה בפניה למוסד לביטוח לאומי ומסירת טופס תביעה מתאים. על החולה לפרט את מסגרת הפגיעה, יש לציין ממתי חלה ההיעדרות מהעבודה ועדיף גם לצרף מסמכים רפואיים מתאימים.

קצבאות ומענקים

במידה וכתוצאה מהמחלה, גם לאחר ההחלמה וגם במהלכה, סובל החולה מפגיעה של ממש ביכולת התפקוד ישנה אפשרות להגיש תביעה להכרה בנכות. יש לציין שמסלול הגשת התביעה שונה מהמסלול הקשור בנכות כללית. נכות מפגיעה בעבודה מאפשרת קבלת תגמולים שונים גם כאשר דרגת הנכות שאושרה נמוכה מזו שמזכה בתגמולים בנכות כללית.

הזכאות לקצבה או למענה למי שתאושר לו נכות בשל מחלות כגון דבר, מלריה ואחרות ניתנת למי שוועדה של המוסד לביטוח לאומי קבעה לו נכות של עשרה אחוזים או יותר. חשוב לדעת שתביעת הכרה בנכות מעבודה אפשרית רק לאחר שביטוח לאומי אישר שהחולה נחשב לנפגע בעבודה (הליך זה מתברר על פי רוב במסגרת תביעת דמי פגיעה).

ראוי לציין שבניגוד לקבלת דמי פגיעה, זכאות לקצבת נכות בשל מחלה או פגיעה בעבודה איננה מחייבת היעדרות מהעבודה. גם מי שמסוגל ורוצה להמשיך לעבוד עשוי לקבל קצבאות או מענקים. על פי רוב, הזכאות לקצבה חודשית משמעותית רלוונטית למי שסובל מדרגת נכות של מעל לעשרים אחוזים.

טיפול רפואי ממומן

עבור חולים שנמצאים בארץ בזמן שמתגלה מחלה שבה נדבק בחו"ל, קיימת אפשרות למימון טיפול רפואי על חשבון ביטוח לאומי. לרוב, המימון נעשה תוך שיתוף פעולה עם רופאים תעסוקתיים שפועלים בקופות החולים.

מי שאושרה לו נכות כנפגע של מחלת מקצוע עשוי גם לקבל זכויות נוספות כגון שיקום מקצועי (כשאין יכולת לחזור לסוג העבודה הקודם) וכן הטבות כלליות הניתנות לנכים כגון הנחות במיסים עירוניים או הטבות מס ונקודות זיכוי.

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!