כולרה כמחלת מקצוע – מה מגיע לכם?

לשיחת ייעוץ חינם השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר

תוכן עיניינים:

האם אדם שעבד מחוץ לישראל וחזר עם תסמינים של מחלת הכולרה זכאי לזכויות שונות מביטוח לאומי? על כך נדון בהרחבה במאמר שלפניכם.

על פי תקנות הביטוח הלאומי – ביטוח מפני פגיעה בעבודה, קיימת רשימה של מחלות שונות שיכולות להיחשב תחת תנאים מסוימים כמחלות מקצוע. בין שלל המחלות הללו ניתן למצוא גם את מחלת הכולרה, כמו גם מחלות זיהומיות אחרות. עבור אנשים שחלו במחלה זו במהלך עבודתם מונות התקנות כמה וכמה זכויות שיכולות להגיע להם בשל מצבם.

למרות שכיום המחלה הרבה פחות נפוצה מאשר בעבר, במיוחד במדינות מפותחות, הוחלט להשאיר אותה ברשימת מחלות המקצוע האפשריות. הסיבה להחלטה זו הינה האפשרות של הידבקות במחלה זו בעיקר תוך כדי ביצוע עבודה מעבר לים והתגלות התסמינים לאחר החזרה ארצה.

זכויות מיוחדות לחולי כולרה

מעבר לזכאותו של כל ישראלי שמבוטח בביטוח בריאות ממלכתי לקבל טיפול מתאים למחלה, זכאים אלה שהוכרו כחולי כולרה שנדבקו במסגרת עבודתם לזכויות מיוחדות. בין היתר, זכאים חולי המקצוע הללו לקבל טיפול מתאים במימון מלא של המוסד לביטוח לאומי.

מכיוון שעיקר הטיפול בחולים המאובחנים כולל מעקב רפואי הדוק, עירוי נוזלים וטיפול תומך – הרי שבמידה ותידרש עלות כלשהי מצד קופות החולים או בתי החולים – המוסד לביטוח לאומי הוא זה שיישא בעלויות. למותר לציין שאישור המחלה כמחלת מקצוע ייעשה על פי רוב בסיוע של רופאים תעסוקתיים או באישור של מומחים רפואיים למחלות נגיפיות.

היעדרות בתשלום

עבור עובדים שנדבקו במחלת הכולרה ואשר נזקקים להיעדרות מעבודה לצורך קבלת טיפול והחלמה שמורה זכות להיעדר מהעבודה לתקופת זמן מסוימת תוך קבלת תשלום. התשלום, שאיננו קשור למגיע לעובדים כדמי מחלה במקרים רגילים, נקרא דמי פגיעה. דמי הפגיעה נועדו להוות תחליף למשכורת אותה אמור העובד לקבל כאשר קיימת היעדרות של חודשיים – שלושה או אפילו של שלושה חודשים.

את דמי הפגיעה ניתן לתבוע מהמוסד לביטוח לאומי גם לאחר החזרה לעבודה אולם ההמלצה המקובלת היא להקדים ולתבוע תשלום זה בהקדם שכן עיכוב ממושך עשוי להוביל לשלילת דמי הפגיעה. יש לציין שדמי הפגיעה שיקבל העובד שחלה במחלת מקצוע נגזרים מהשכר. מדובר בכשבעים וחמישה אחוזים משכר העובד שמשולמים או על ידי המוסד לביטוח לאומי או לעיתים על ידי המעסיק עצמו, באישור ביטוח לאומי.

שיקום מקצועי לחולי כולרה

בדומה למצב לגבי החולים במחלות מקצוע אחרות שמקורן אקזוטי, גם המחלימים מכולרה עשויים להיות זכאים לשיקום מקצועי. שיקום מקצועי יאושר על ידי ביטוח לאומי לחולה שלא יכול לחזור לעבודתו הקודמת כתוצאה מפגיעה או הידבקות במחלה.

במידה וקיימת מניעה מסוג זה תיבדק היכולת של החולה להצטרף למסלול מסוים של הכשרה, לימודים או רכישת מקצוע שונה. ביטוח לאומי מאשר לזכאים לא רק סיוע במימון ההכשרה אלא גם סיוע בהשמה מחדש, ייעוץ והכוונה, מימון הוצאות נלוות בתקופת השיקום המקצועי.

נכות ושארים

לסיום, יש לציין שלכלל החולים במחלות מקצוע קיימת אפשרות לקבל הכרה בנכות זמנית או קבועה על פי מצבם התפקודי. למרות שלגבי החולים בכולרה הדבר נדיר יחסית, יש להיות ערים לזכות זאת.

בנוסף, במידה וחלילה נפטר מי שהוכר כחולה במחלת מקצוע יעניק הביטוח הלאומי זכויות מסוימות לבני משפחתו – השארים. גמלאות וקצבאות יאושרו לשארים על פי תקנות הביטוח הלאומי – לאלמן, לאלמנה ולילדים. לעיתים, ישולמו מענקים מסוימים גם לקרובים אחרים שהנפטר היה המפרנס העיקרי שלהם.

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!