אלרגיה של דרכי הנשימה ומחלת מקצוע

לשיחת ייעוץ חינם השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר

תוכן עיניינים:

במסגרת העבודה עשויים העובדים להיפצע ולחלות. כאשר מדובר בפציעה שאירעה בשל תאונה – מדובר בתאונת עבודה. כאשר מדובר במחלה שאירעה בשל חשיפה ממושכת לגורמים שונים – הדבר עשוי להיחשב כמחלת מקצוע. ברשימה של מחלות המקצוע מוכרות ניתן למצוא בין היתר גם פגיעה ביכולת הנשימה וכן אלרגיה של דרכי הנשימה.

חשיפה המזיקה לנשימה

אלרגיה של דרכי הנשימה עלולה להיות תוצאה של חשיפה מוגברת של העובד לחומרים מזיקים שונים. בין היתר יכולים חומרים אלה להיות חלקיקים פיזיים, חומרים כימיים, וגורמים אחרים היכולים לגרום לתגובה אלרגית, מחלות ריאה וקשיי נשימה. האלרגיה יכולה להיות למשל תוצאה של חשיפה למוצרי קמח וחיטה, חשיפה לאבק ממקור צמחי וכיוצא באלה.

סימפטומים שונים ומגוונים

אלרגיה של דרכי הנשימה יכולה לכלול סוגים שונים של סימפטומים וקשיים. בין היתר, החולה עשוי לחוות קשיי נשימה, צפצופים, חרחורים. עשויות להתפתח גם דלקות וישנו סיכון מוגבר למחלות ריאה חסימתיות. קיים שוני מהותי במצבם של חולים הסובלים מאלרגיות בדרכי הנשימה, כאשר לעיתים הסימפטומים קלים יחסית ולעיתים קיימת פגיעה של ממש ביכולת התפקוד.

כאשר קיים חשד שהתפתחות האלרגיה נובעת ממחלת מקצוע עולה הצורך לערב גורם מקצועי מקובל – המרפאה התעסוקתית. המרפאה התעסוקתית הינה גוף שקיים בכל קופות החולים והוא חיוני לאבחון מצבו של החולה ולמתן מסמכים שונים החשובים במידה ויתבצע הליך מול המוסד לביטוח לאומי בהקשר של מחלת המקצוע.

יש להוסיף ולציין שגם בשגרה, במקצועות או בתפקידים שיש עימם סיכון לפגיעה במערכת הנשימה יש למרפאה התעסוקתית תפקיד חשוב. תפקיד זה הוא בביצוע בדיקות תקופתיות על מנת לשמור על בריאות העובדים ולתרום למניעת מחלות ריאה ומחלות אחרות וכדי לגלות הימצאות מחלה כבר בשלבים מוקדמים.

חובת המעביד

על המעסיק להפחית עד למינימום את הסיכון להתפתחות מחלות וזאת באמצעות מניעת חשיפה לגורמים מחוללי אלרגיות ובעיות נשימה, יצירת סביבת עבודה בטוחה (התקנת אוורור, אמצעי סינון), אספקת אמצעי הגנה כגון מסיכות הגנה לפנים וכדומה.

בנוסף, במצבי סיכון וכאשר עולה חשד שעובד חלה במחלת מקצוע, על המעסיק לסייע לעובד בפרוצדורות השונות הקשורות בהשגת טיפול, אבחון והכרה בפגיעה כמחלת מקצוע, מסירת מסמכים שונים ועוד. זאת, בנוסף לחובה למניעת הופעת המחלה בהקשר של עובדים אחרים באמצעות צעדים מתאימים.

זכאות לדמי פגיעה

כאשר עובד אובחן כמי שסובל מאלרגיה של דרכי הנשימה כתוצאה ממחלת מקצוע, הוא יהיה זכאי במקרים מסוימים לדמי פגיעה. דמי הפגיעה ישולמו לאחר הליך מסודר, כאשר החולה יגיש לביטוח לאומי אישור המכונה "תעודה רפואית" המעיד על אי יכולתו לחזור לעבודתו הרגילה.

דמי הפגיעה הן סעד זמני, שנועד לאפשר לחולה לקבל פיצוי עבור אובדן ההכנסה לתקופה קצובה של עד שלושה חודשים. מכיוון שאלרגיה של דרכי הנשימה עשויה למנוע חזרה לעבודה לזמן ממשוך יותר ומכיוון שיש והעובד יסבול מפגיעה של ממש בכושר ההשתכרות, ישנם מצבים בהם ניתן יהיה להכיר באלרגיה או במחלת הנשימה גם כמצב של נכות מעבודה – זמנית או קבועה. במקביל לדמי הפגיעה יישא הביטוח הלאומי בהוצאות הטיפול בחולה שהוכר כנפגע של מחלת מקצוע.

תביעת נכות מעבודה

במידה וכתוצאה מהאלרגיה בדרכי הנשימה מוגדר העובד כנכה על ידי המוסד לביטוח לאומי ניתן יהיה לקבל קצבת נכות וזכויות נוספות. הגשת התביעה תהיה מלווה במסמכים רפואיים ובהתייצבות בפני וועדה רפואית. במידה והוועדה מתרשמת שבעיות הנשימה והאלרגיה הן אכן תוצאה של מחלת מקצוע ובמידה ויקבעו אחוזי נכות משמעותיים – יקבל החולה קצבת נכות בהתאם למצבו ולכושר התפקוד שלו.

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד- פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב

לשיחת ייעוץ בחינם
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!